fredag 17 november 2023

Fem en fredag v 46: Glada timmen

 


Det har varit en lite jobbig natt men en betydligt bättre morgon. Inatt sov jag bara i småsnuttar och var vaken däremellan och efter att jag vaknade vid 03.00 kunde jag inte somna om utan låg vaken tills makens väckarklocka ringde vid 06.00. Men, som motvikt till det, så var morgonpersonalen helt rätt och det blev en mjukstart på dagen med lite småskratt och en pratstund. Nu är jag alltså ganska glad och nöjd men fortfarande lite trött och nästan längtar till lunchvilan då jag kan sova en liten snutt till. Men först ska jag svara på frågorna i elisamatildas Fem en fredag.

1. Vilken tidpunkt under dagen är du vanligtvis mest glad?
Efter frukost om allt annat gått bra under natten och morgonen och innan det hunnit hända något som drar ner på humöret.

2. Var någonstans umgås du helst?
Hemma, eller hemma hos någon kompis/släkting el dyl.

3. Vad tycker du (eller tyckte) du om att umgås med kollegor?
I mitt jobb umgicks vi så mycket på dagarna och hade så ansträngande och långa dagar att det skulle nog ha blivit lite väl mycket av det goda om vi också hade umgåtts "after work". Självklart blev det lite julmiddagar osv och det räckte mer än väl. Och det här gällde såklart kollegor som jag tyckte väldigt mycket om.

4. När testade du senast något nytt att dricka (alkohol- eller alkoholfritt)?
Oj, det kommer jag nästan inte ihåg. Jag tror att det var när jag testade en ny glöggsort, som enligt recensionerna skulle vara så bra, men som visade sig inte alls fungera för oss.

5. Vad gör du helst efter en riktigt lång dag?
Vilar så mycket jag kan och ofta sträcker sig då vilandet ända till nästa dag...

12 kommentarer:

  1. Jag jobbade i ett företag som var mån om sin personal och det ordnades mycket trevligt: afterwork, teaterföreställningar, julfest, sommarfester mm mm. Hur trevligt den än var kändes det ibland nästan som om man skulle vilja umgås med några andra än sina kollegorl
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, trots att företagen jag jobbat för inte anordnat så mycket sånt, så jobbade jag och kollegorna så nära varandra att det räckte gott och väl.

      Radera
  2. jobbigt att inte sova ordentligt. har lång erfarenhet av det. viktigt med bra stämning på arbetsplatsen. då umgås en ju på samma gång s a s

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag börjar nog bli ganska van. Det där är ungefär såsom jag sover varje natt. Men som motvikt har jag ju min viloperiod varje eftermiddag.

      Radera
  3. hemma blir det väl bäst, lunch eller fika på stan ok

    SvaraRadera
  4. Valet att umgås med sina kollegor måste vara självvalt. Ibland får man nog av dom på jobbet kanske. Hoppas din dag blir bra trots sömnbristen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag är inte så mycket för såna där kollektiva, arrangerade aktiviteter. Inga problem med dagen, har ju min schemalahda vila på eftermiddagen

      Radera
  5. Jobbade på bank i tjugo år, vi var som en stor bullrig familj och umgicks mycket utanför jobbet. Passade mig perfekt då jag inte hade så många vänner när jag flyttade till Sverige. Är morgontrött så morgonstund har inte guld i mun hemma hos mig utan det är sena kvällar som gäller. Hoppas du sover gott inatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid såna tillfällen är det nog bra att kunna umgås också utanför jobbet. Jag är egentligen också kvällsmänniska men måste numera ändå upp tidigt på morgonen för att vi ska hinna med träning osv...

      Radera
  6. Inte roligt med den "förstörd" natt, men som pensionär kan man ju alltid ta igen det under dagen. Även om jag själv har otroligt svårt med tupplurar på dagarna. Ingen aning varför...
    Har aldrig varit en "minglare" utan valt att umgås med kollegor jag verkligen gillade och som uppskattade mig. Har fortfarande kontakt med några av dom. Jättekul faktiskt!

    SvaraRadera
  7. Precis som jag gör, dvs tar igen det under dan. Men då gäller det att inte sova så länge att det stör nästa natts sömn. Är inte heller någon "minglare"...

    SvaraRadera