Recension: Amerikansk jord av Jeanine Cummins

Titel: Amerikansk jord
Originaltitel: American Dirt
Författare: Jeanine Cummins
Översättning: Molle Kanmert Sjölander
Antal sidor: 461
Förlag: Bazar förlag

"Acapulco, Mexiko. Medan Lydia och hennes åttaåriga son gömmer sig i badrummet blir hennes man och ytterligare femton familjemedlemmar mördade i trädgården. Som hämnd för en avslöjande reportage vill ledaren för knarkkartellen Los Jardineros utplåna inte bara Lydias journalistmake utan hela hans familj. Nu är han en hänsynslös mördare som inte kommer att skona vare sig henne eller sonen.

De flyr, först på måfå, sedan norrut. Mer än 200 mil om dagen måste de lägga bakom sig, med buss och tåg och till fots genom öknen, innan de kommer till USA. På vägen möter de barmhärtighet och medmänsklighet men också livshotande faror. Och hela tiden jagas de av Javier - den man som för inte så länge sedan var hennes vän."

------------------------

Den här boken hade jag hört talas om tidigare, det har ju i USA förekommit en del kritik bland annat mot att en vit författare skriver om latinamerikanska flyktingar. Jag kan ju förstå den kritiken men samtidigt är det nog också bra att andra ögon tittar på situationen och ser kanske på den på ett annat sätt än de som redan är involverade gör.

Själva upplägget -en mor med barn som blir vittne till massakern där resten av familjen slaktas, låter ju rätt så hemskt och jag kan tänka mig att sånt här händer i Mexico oftare än vad vi vill tro. Men det som ändå slår mig är att händelserna här är tillrättalagda och lite smått avhorrifierade, som för att ta udden av allt det hemska som händer. Under resans gång får Lydia också börja inse att den fiende hon måste undvika är den litteraturälskande mannen hon lärt känna egentligen är den mannen den fiende hon måste undvika.
Lydias flykt genom Mexico mot USA där hon under flykten träffar på många andra med liknande historier i ryggsäcken ger en ganska bra bild av hur och varför flyktingströmmen till USA och Europa tidvis är så stor och stark och bara fortsätter. Jag har själv träffat flera personer med liknande  bakgrund och tyvärr är verkligheten ännu mer brutal än vad som framkommer i boken.

Efter att ha läst ett antal recensioner av den här boken (vilket jag i vanliga fall aldrig gör) så hade jag ganska höga förväntningar på den här boken, vilket nog gjorde att jag blev smått besviken, den är tyvärr nästan lite för tillrättalagd och "amerikansk" för min smak. Jag hade nog föredragit en mer "inifrån" beskriven bok utan att man slipat av alla de riktiga hemskheterna. Men trots mina invändningar är det här en välskriven och stark bok som är väldigt läsvärd.
Tack Bazar förlag för rec.exet!

Se vad andra tycker om boken kan du se hos Bokbloggar.se

Författarens egen hemsida finns HÄR