lördag 18 november 2023

Recension: Volontärspelet av Peter Winai


Titel: Volontärspelet
Författare: Peter Winai
Format: Danskt band
Antal sidor: 236
Förlag: Ekström &  Garay
Recensionsexemplar* (*Se Om)

"Linneas liv står och stampar, men så erbjuds hon att arbeta som volontär på ett viltreservat i södra Afrika. Hon vill göra skillnad och bestämmer sig därför att anta erbjudandet. När hon samtalar med mannen bredvid henne på planet som ska föra henne dit, och berättar vad som utlovats, lyser hoppet och spänningen i hennes ögon. Men när hon väl är på plats hamnar hon snart i konflikt med en annan volontär som verkar vara ute efter henne. Osämjan eskalerar och snart finner sig Linnea stående inför farorna som ryms i den afrikanska vildmarken, och även ansatt av en människas konkreta hot."

Den här boken fick jag direkt från författaren för att jag recenserat en av hans tidigare böcker. Jag måste medge att eftersom min hälsa tidvis varit lite vacklande så talade jag om redan från början att jag inte visste hur länge det skulle ta att läsa boken och få fram en recension. Trots det valde författaren att skicka boken, och det tackar jag allra ödmjukast för. Men jag hann ändå få ett par bevekande mail från författaren för han väntade på recensionen....och här kommer den. Äntligen, eller hur, Peter?

Själva konceptet låter ju verkligen spännande och det är alltid en höjdpunkt när man, genom berättelsen, får resa till ett exotiskt land som man kanske inte besöker så ofta, inte ens i fantasin.

Det jag tyckte var lite svårt var att hålla isär de olika karaktärernas egna berättelser. Kanske var det lite för många man följde samtidigt så resultatet blev lite av en soppa där jag var tvungen emellanåt att bläddra tillbaka en bit för att vara på det klara med vem det var man följde just då och vilken grupp hen tillhörde.

En annan liten detalj som jag uppmärksammade var att miljöbeskrivningarna var ganska få och rätt så sparsamma och det var lätt att glömma bort var personerna befann sig. I och för sig så handlar ju berättelsen mer om mänskliga relationer, om gott och ont och om hur lätt det är att manipulera och "hjärntvätta" människor, men jag hade ändå väntat mig lite mer miljöbeskrivningar så att man skulle ha fått riktigt känslan av att befinna sig i en annan världsdel.

Trots mina invändningar är Volontärspelet en spännande och intressant berättelse om gott och ont, och om hur lätt det är att manipulera människor. Och den är svår att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa.

Tack Peter Winai för rec.exet!

Andra böcker jag recenserat av den här författaren



Volontärspelet finns att köpa hos t ex


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar