tisdag 21 november 2023

Tisdagstrion vecka 47: Förbjudna böcker

 


I söndags drabbads jag av en mystisk magsjuka som vi inte riktigt vet var den kom ifrån och samma fortsatte igår så jag har varit lite ur slag de här dagarna. Men idag har jag gett mig den på att komma igång igen och det är ju ganska perfekt att börja med Tisdagstrion, som anordnas av Ugglan och boken.Temat är 

FÖRBJUDNA BÖCKER


Lady Chatterleys älskare (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

Finns i min bokhylla och den läser jag om lite då och då.

Den här var på sin tid, utkom 1928, förbjuden i flera länder och under flera år fick den bara utges i censurerat skick. 
I Storbritannien utkom den första gången 1960 efter att den friats i en domstol efter en lagändring. I Australien var till och md en bok som beskrev den rättegången förbjuden.
Idag ter den sig rätt så oskyldig men när den utkom ansågs de erotiska skildringarna och det "råa" språket vara en orsak till att den förbjöds.




Femtio nyanser av honom av E.L. James (titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken)

Den här serien läste jag direkt när den kom ut. Det var sånt ståhej kring böckerna att jag bara inte kunde låta bli.

Förbjöds i flera amerikanska delstater för att de erotiska inslagen med BDSM osv ansågs omoraliskt.



Hungerspelen av Suzanne Collins (titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken)

Förbjöds på flertalet skolor i USA pga dess våldsskildringar men även för att den går emot traditionella familjevärderingar.











9 kommentarer:

  1. Hungerspelan hade jag också med.

    SvaraRadera
  2. läskigt med alla förbud mot yttrandefriheten, speciellt i dagens USA

    SvaraRadera
  3. Femtio nyanser har jag inte lust att läsa på grund av det jag har hört om den. Men att förbjuda den! Otäckt! Undrar om det kommer att bli värre med yttrandefriheten framöver?

    SvaraRadera
  4. Förbjud allt som någon endast människa kan ogilla! Suck!

    SvaraRadera
  5. har inte läst eller sett Hungerspelen. och inte läst Femtio nyanser av honom heller. men Lady Chatterleys älskare, förstås

    SvaraRadera
  6. Fin trio! Läsvärda alla tre! / bokologen

    SvaraRadera
  7. Att förbjuda "Femtio nyanser" kan jag trots allt känna viss förståelse för. Inte för innehållet utan för att den var riktigt riktigt dålig.

    SvaraRadera
  8. Jag har läst alla i din trio. :)

    SvaraRadera
  9. Hungerspelen är den enda jag har läst och det var nära att den fick vara med i min trio.

    SvaraRadera