fredag 10 november 2023

Fem en fredag vecka 45 - Kopia

 

Den här fredagen kom snabbare än vad jag hade räknat med så det blev lite stressigt här på morgonen. Det är ju så mycket som ska fixas till innan jag kan sätta mig ner och hålla på med mitt. Men nu, äntligen, har jag satt på vattenkokaren och kan börja uträtta något. Först på listan står såklart elisamatildas Fem en fredag, där temat den här gången är Kopia. Och de fem frågorna är

1.Vad var det senaste du kopierade (på kopiator)?

Det är så länge sen att jag inte ens kommer ihåg det...2

2. Vem har folk sagt att du liknar?
Mig själv. Det är nog ingen som någonsin sagt att jag liknar någon annan...

3. Vem har du försökt vara?
Ingen annan än mig själv

4. När har du föredragit en kopia över ett original?
Tror inte att jag någonsin gjort det - originalet är alltid bäst.

5. På vilket sätt var idag precis som igår? 
På det sättet att Hemtjänsten kommer vid sina uppgjorda tider precis som varje dag: kl 08.00, 13.00, 17.00 och 21.00

Nu är det dags för morgonens första mugg te och kanske lite något att tugga på... 


 



15 kommentarer:

  1. Tycker också att originalet alltid är bäst, iofs såklart när Originalet är känt, jag menar det finns ju många produkter som är kopior av varandra då de är "samma" eller "lika" men inget av dem är ett original. Hoppas dagen blir till belåtenhet =)

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas också att det blir en bra dag, den har i alla fall börjat ganska bra!

    SvaraRadera
  3. Kopiator finns på biblioteket, men har inte använt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kopiator har jag nog inte använt sen jag slutade jobba.

      Radera
  4. Morgonbestyret är det bästa och viktigaste starten på dagen, tycker jag. Jag hoppas att du får en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönaste stunden när man får sitta ensam och njuta av morgonteet

      Radera
  5. De flesta av oss är nog inte ens i närheten av en kopiator längre - fast datorer kan man ju också använda förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt - senast jag använde kopiator var väl när jag jobbade, dvs ca 13-14 år sen.

      Radera
  6. morgonens té/kaffe är det bästa målet. och något litet att tugga på ingår. och ett salladsblad, gurka, tomat, kaki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morgonteet är det absolut bästa, håller med.

      Radera
  7. Glad att slippa kopiatorn. Alla år jag jobbade på kontor och den jäklar kopiatorn alltid krånglade! Tyvärr är jag morgonseg, skulle behöva gå upp när det ljusnar för det är så få timmars dagsljus nu. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, fast när jag jobbad så var den guld värd. Ingen fick ta originalen från mina pärmar men de kunde få en kopia istället.

      Radera
  8. Måste säga att vi är rörande överens i det mesta idag. Undantag: kopiatorn. Nu har jag en laserskrivare som också är kopiator, och den använder jag ibland, men mer och mer sällan. Tycker så synd om pappersindustrin som vi då absolut inte främjar...

    PS. Hemtjänst fyra ggr/dag. Outch! Vad har hänt? Har jag missat något - igen där... Hoppas dock att du är nöjd med hemtjänsten och det de gör. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte missat något. Det är nog inte alla som vet att jag drabbads av en massiv stroke 2004 och är sedan dess halvsidesförlamad. Så länge vi bodde i Stockgholm gick allting bra och framåt, men sen flyttad vi till Uppsala och då blev det hinder i vägen. Här gick det helt plötsligt inte att få det rehab som jag skulle ha behövt så utvecklingen gick bakåt. Så Hemtjänst fyra gånger per dag för förflyttningar (från säng till rulölstol och från rullstol till säng) och hjälp med toabesök, dusch osv. Mycket klarar jag och maken själva men kan inte lägga allt på honom så då tog vi in Hemtjänsten istället.

      Radera