fredag 3 november 2023

Fem en fredag vecka 44: Läskigt

 Igår var det min slappa-dag då allt bara går ut på att ta det lugnt, sova och vila mycket, och idag är det makens dag (vi har delat upp veckorna så att varannan dag är hans och varannan mitt och då kan var och en av oss hänge sig åt sin hobby för fulla muggar utan att behöva tänka på vad den andra kan tänkas vilja göra). Så idag är alltså hans dag, men jag har fått "dispens" att lägga ut det här på nätet från min stationära dator.

Dags att delta i elisamatildas Fem en fredag igen och det går ut på att man svarar på fem frågor i egen blogg och länkar till henne. Temat den här veckan är LÄSKIGT. Och de fem frågorna är (mina svar direkt under)


1. Hur lättskrämd är du?

Nästan inte alls... förutom såklart vissa saker

2. Vad tycker du är läskigt?

Råttor...och möss till viss del(fast det går bra med t ex tamråttor om jag får tid att vänja mig vid tanken)

3. Har du fått besök av barn för bus eller godis i veckan?

Nej, vi bor ute på landet och alla de som var barn när vi flyttade in har vuxit upp och är lite för gamla för sådant, och de barn som flyttat in är för små (dvs sitter fortfarande i barnvagn. Men om några år lär vi få besök.

4. Vad klädde du senast ut dig till?

Det var nga år sen och då var det på en djurmässa då alla i montern klädde ut sig och då klädde jag ut mig till häxa. Komplett med nätstrumpor, snörkängor, flikig klänning och häxhatt....

5. Har du någonsin upplevt något övernaturligt?

Oja! Många gånger. Först i början bodde maken och jag i farmors och farfars gamla lägenhet och där hände det mycket. Allt med svängande (utan orsak) taklampor, rumsljus som inte gick att släcka (även om man släkte ljuset i ett av rummena på kvällen så var ljuset på på morgonen), katt som reagerade konstigt på vissa rum osv osv...Men redan innan det så hade jag varit med om en del "övernaturliga" händelser



5 kommentarer:

  1. vissa djur vill man inte ha i sin närhet, kul att klä ut sig nån gång

    SvaraRadera
  2. Jag är nästan alltid skeptisk till övernaturligheter. Jag bor i ett äldre hus med knasig el. Och tänker att lampor kan slå på och av sig själva osv. Men jag kan ju inte logiskt bevisa det, så jag kan heller inte bevisa att det övernaturliga inte finns. Jag tycker det är svårt… vet inte vad jag ska tro… Men det är skönt att de finns andra som tror, då känns det mer legitimt. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Då är vi (minst) två som inte är lättskrämda;-) Råttor - det tänkte jag inte på, då jag inte sett en råtta irl på år och dag, tack och lov. Det jag minst gillar med just råttor är att de sprider sjukdomar...
    Vad gäller besök av barn på Halloween så är vi i precis samma sits. Och ärligt talat så tror jag inte ens att återväxten är säkerställd i mitt flerfamiljshus;-)

    SvaraRadera
  4. I mitt arbete gör jag kundbesök i kundernas hem. Ifjol var jag på ett ställe där frun i huset hade råttor, som hon lät klättra på sig. Hmm...

    SvaraRadera
  5. Men så häftigt att ni hade besök av farmor och farfar. Jag har hoppats på några tecken från mina avlidna närmaste men inte riktigt lyckats. Råttor och möss är jag inte rädd för men jag vägrar plocka bort dem ur fällor när de är döda. Så bra ni verkar ha ordnat det för er med varannan-dags-vecka. Jag har varje dag slappardag, det blir så när man är enastående och pensionär.

    SvaraRadera