onsdag 29 november 2023

Recension: Guldskogen av Tyra Berglind

Titel: Guldskogen
Författare: Tyra Berglind
Målgrupp:  9-12 år
Format: Kartonnage
Antal sidor: 78
Förlag: Sivart förlag
Recensionsexemplar* (*Se Om)


"Farmor är död och vi är på väg för att rensa i hennes stuga. Vi var väldigt nära farmor och jag, och hon lärde mig allt om både verkligheten och sagorna. Och nu vill pappa sälja allt hon ägde."
I farmors sovrum hittar bokens huvudperson ett brev med sitt namn på. Brevet är skrivet av farmor och i det avslöjas skogen som farmor hållit hemlig men som är grunden till hela hennes magiska kunskap. Där väntar ett uppdrag.
Ju närmare jag kom skogen desto mer började jag ana att den hade ett slags guldigt sken omkring sig. "
-----------------------
Den här barnboken är Tyra Berglunds debutbok och alla vet ju hur svag jag är för debuter. Jag fick en förfrågan från författaren och trots att jag egentligen hade stopp för rec.ex så kunde jag inte låta bli att ta emot den här, dem är ju trots allt en väldigt kort och lättläst bok.

Berättelsen är ett farfyllt äventyr i en fantasifylld omgivning med mystiska varelser. Författaren har valt att inte sätta namn, kön eller ålder på huvudpersonen så det är lätt att själv ingå i handlingen. Speciellt för yngre läsare kan det nog göra att de går in i äventyret vilket gör den ännu mer spännande. Den här boken är nog en väldigt bra inkörsport till fantasy för den yngre generationen.

Nu kommer jag att låta boken gå vidare till mina sk "medrecensenter", dvs barn/ungdom i rätt ålder som finns i min närhet (jag har ju själv inga barn, men många i min närhet har) och jag har en känsla av att de kommer verkligen att gilla den här boken!
Tack Tyra Berglind för rec.exet!


Guldskogen finns att köpa hos t ex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar