söndag 9 juni 2013

Midvinterblod

Midvinterblod av Mons Kallentoft

"Det är den kallaste vintern i mannaminne och ute på den blåsiga, snötäckta Östgötaslätten hittas en man hängd i ett ensamt träd. Hans frusna kropp är illa tilltygad. Hela tillvägagångssättet påminner om ett gam,malt asablot. Men rör det sig verkligen om ett människooffer? Och varför har någon gett sig på Bollbengan, mannen som hänger i trädet och som alltid varit utstött av resten av samhället?

Malin Fors ger sig ut på jakt efter mördaren. En jakt som för henne djupt in i människans kyliga mörker. Hon följs åt av Bollbengans ande som asvävar under de kalla stjärnorna och manar på Malin att ta reda på hans historia..."

-----------------------------------------

Midvinterblod är första delen i Kallentofts serie med Malin Fors. Jag har sett de här böckerna ite här och var och fick för mig att de kanske var nånting för mig. Men nu, efter att ha läst första delen, är jag lite tveksam. Javisst, det är bra person- och miljöbeskrivningar, men det känns lite grann som att Kallentoft koncentrerat sig mer på Malin Fors än på själva deckarberättelsen. Och jag börjar uppriktigt sagt bli lite trött på de här huvudpersonerna med en hel massa privata problem som verkar vara ett måste i många svenska deckare. Och i Midvinterblod saknar jag också en närmare titt på en av de personer som faktiskt är intressanta med tanke på berättelsen, nämligen Rakel Murvall. I mina ögon är hon den absolut intressantaste personen i boken och jag hade gärna velat veta mer om henne.

Men i o m att jag redan har tre delar till av serien i bokhyllan så kommer jag ju att fortsätta läsa om Malin Fors.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar