fredag 10 oktober 2014

Bokbloggsjerka 10-13 oktober

Fredag morgon och jag har redan varit uppe helt otroligt tidigt för att vara jag. Nu tänkte jag faktiskt lägga mig en liten stund till men innan jag gör det så måste jag ju delta i Annikas Bokbloggsjerka. Den här veckan ställer hon frågan


Vilken är den mest komplexa fiktiva karaktären (på tv/bio eller i en bok) som du har träffat på?


-------------------------------------------------

När jag läste frågan första gången så kändes den först jättesvår. Men sen insåg jag att det fanns ett självklart svar på frågan...och det svaret är

Felix Larson

Felix Larson är huvudpersonen i Magnus Jahnssons trilogi om läkemedelsbrott....Han är en blandning av apotekare/nörd och James Bond, som ju är en rätt så osannolik kombination. I ena stunden kan han vara rätt så charmig för att i nästa gränsa till psykopat. Och jag blir inte klok på vad jag tycker om honom. I första boken, Sjukt begär, var jag fullständigt övertygad under ca 80% av boken, att Felix var en av skurkarna. I nästa bok, Värdet av ett liv, är han bitvis oerhört charmig och en kvinnotjusare för att i nästa ta beslut som är minst sagt tveksamma. Så jag kan fortfarande, efter två böcker, inte bestämma mig om jag gillar honom eller inte och emellanåt blir jag nästan paranoid och misstänker Felix för att ändå vara en av "the bad guys". Så jag väntar med spänning på tredje delen för att se hur han är där och om jag till slut kan komma underfund med vad jag tycker om honom. Komplex är han så det räcker och blir över...

 

20 kommentarer:

  1. Se där, böcker (och en serie) som jag inte hört talas om. Åh nej... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men som tur är så är det ju ingen lång serie utan "bara" en trilogi...

      Radera
  2. Jag har inte hört så mycket om dessa böcker innan, är de bra?
    Trevlig fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det. Och de är på ett sätt så skrämmande just för att allt det där skulle kunna hända eller faktiskt har redan hänt. Det är lätt att bli lite paranoid när det gäller mediciner efter att ha läst de här.

      Radera
  3. Känner inte till de här böckerna alls. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jeg har ikke hørt om eller lest noen av disse bøkene. Kanskje de ikk er oversatt til norsk(?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte de är översatta till norska, ännu i alla fall.

      Radera
  5. Har inte hört talas om Felix, men han verkar ju kul.

    SvaraRadera
  6. Känner inte till de här böckerna, det är alltid trevlig med nya tips.

    SvaraRadera
  7. En serie (och karaktär) jag inte tidigare kände till!

    SvaraRadera
  8. Åh, böcker jag inte hört om. Med en person som är en blandning av James Bond och apotekarnörd? Det låter som om vill läsa-listan just blev längre.

    SvaraRadera
  9. Oj, verkar föreställa en man med tusen ansikten. Spännande OCH obehagligt. Kände inte till böckerna tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emellanåt tycker jag faktiskt att Felix är väldigt obehaglig.

      Radera
  10. detta var något nytt! aldrig hört talas om! tack för tips!

    SvaraRadera
  11. Har Sjukt begär i hyllan, oläst... Blev mer sugen på att läsa den nu. :)

    SvaraRadera
  12. Har inte läst böckerna, men han låter ju onekeligen komplex.

    SvaraRadera
  13. Honom har jag inte stiftat bekantskap med - än. Så många böcker som lockar till läsning!

    SvaraRadera