lördag 28 november 2015

Bli som folk

Titel: Bli som folk
Författare: Stina Stoor
Format: Inbunden
Antal sidor: 211
Förlag: Norstedts förlag
Recensionsexemplar

" Där är Sandra som säger sig också ha glömt ett lik. Där är Gun med sin älskare, och sedan barnbarnet hans, som tar över Zündappen och kanske mer än så. Och där är Fresias pappa som har vitt pannband och gärna jämför fingrar och tår. Vad gör en blå wunderbaum utan snöre i en gäddas mage? Vem gör de riktiga björnspåren i dikesleran? Och vad händer egentligen under brunnslocket?"

-----------------------------



Bli som folk är Stina Stoors debutbok och var nominerad till Augustpriset 2015 i skönlitteraturklassen. Under det här året har jag läst mer noveller än under de senaste 10 åren innan dess. Så när Pronto Communications erbjöd mig några av böckerna som nominerats till Augustpriset så var självklart att jag skulle välja den här. Bli som folk består av nio noveller som tilldrar sig i Västerbotten och även det slog an en sträng hos mig, jag är ju själv norrifrån.

Stoor beskriver med få ord och raka meningar hur livet i en liten ort uppe i norr kan te sig. Hon berättar på ett sätt som gör att jag känner den där doften av pors och skvattram. Man hör och känner hur det slaskar när man trampar omkring där på myren. Och det är inte bara miljöbeskrivningarna som jag fastnar för utan också beskrivningarna av människorna däruppe - allt det bara skriker "hem" i mitt huvud, trots att jag från början kommer från andra sidan Bottenviken. Jag är också väldigt förtjust i de dialektala inslagen, de ger novellerna trovärdighet och en extra dimension.

Bli som folk var alltså nominerad till Augustpriset 2015 och det är den absolut värd! Jag ser verkligen framemot att författaren kommer ut med fler böcker.


Bli som folk finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


1 kommentar:

  1. Intressant. Har läst väldigt lite från Västerbotten, och det här lät ju lockande.

    SvaraRadera