onsdag 6 september 2017

Kulturkollos veckoutmaning: Kalla kårar


Det är dags att ta itu med Kulturkollos veckoutmaning som den här gången heter Kalla kårar. Utmaningen lyder

Vad får dig att känna krypande kalla kårar? Lista musik, film, konst och/eller böcker som får dig att känna klenmod, fruktan och ångest? Kanske skriver du en läslista till oss andra, kanske gör du en spellista eller så väljer du en helt annan form.

--------------------

Eftersom jag råkar vara utrustad med en ganska vilt galopperande fantasi så brukar jag i möjligaste mån undvika skräck t ex i filmer och som tur är så är inte maken speciellt intresserad heller. Enda skräckfilmen jag klarat av att se var en av de sista Draculafilmerna som Bela Lugosi var med i (kommer inte ihåg vad den hette). Orsaken till att jag klarade av att se den var att det var en riktig "kalkonrulle" gjord med så låg budget att gravstenarna på kyrkogården var gjorda av papp (el något liknande) och svajade när Dracula svepte förbi... Så den filmen skrattade man åt istället för att bli rädd för.

När det gäller böcker däremot kan jag verkligen bli riktigt nojig och läser jag något som jag ens misstänker kan vara obehagligt så ser jag alltid till att ha maken hemma och läser då ändå helst i dagsljus.

Exempel på böcker som får mig att rysa är

Att de i tid må väckas av Frida Arwen Rosesund

Incidenten i Böhmen av Thomas Årnfelt





4 kommentarer:

  1. Tack förlite tips! Jag har snarare svårt för att bli rädd och tycker de flesta skräckisar är för mesiga, haha. Jag blir nog mer "rädd" för psykologiska saker.

    SvaraRadera
  2. Jag tipsade också om en bok som jag måste läsa i sällskap, och i dagsljus..

    SvaraRadera
  3. Den Draculafilmen har jag sett. Inte mycket att bli rädd för där inte.

    SvaraRadera
  4. Kul du "gillar" att de i tid må väckas. Fick den förra veckan av författare för recension. Ska bli kul att se om den tilltalar mig med.

    SvaraRadera