onsdag 13 september 2017

Recension: Inte flera mord! av Maria Lang

Titel: Inte flera mord!
Författare: Maria Lang
Format: Häftad
Antal sidor: 212
Förlag: Norstedts förlag
3X3 Under 2017
Hyllvärmare 2017

"Skoga är allt en riktig idyll. Det nygifta paret Puck och Einar Bure far till Einars hembygd för att få sig en lugn och skön semester. De har med sig Pucks far, professor Johannes Ekstedt, som följt med på ett villkor: Inte flera mord!
Men knappt har solen gått upp förrän de upptäcker att det ligger ett lik på gräsmattan nere vid ån, med pappa Johannes egyptiska papperskniv stucken djupt i bröstet.
För att lösa mordet skickar Stockholmspolisen kommissarie Christer Wijk, och med Puck som assistent börjar förhören i grannskapet.
Det visar sig att Skoga bubblar av hat, passion, svartsjuka och grymhet under ytan. Och snart nog får de ännu ett dödsfall på halsen samtidigt som bekännelserna börjar strömma in."

--------------------

Den här boken ingår i två av de utmaningar jag deltar i under 2017. Jag har läst av Maria Langs böcker tidigare i år så det här är den tredje.

Den här gången blev jag riktigt nyfiken på Skoga som ofta förekommer i de här böckerna, så jag var tvungen att googla lite på det för att ta reda på var det låg. Nu har jag alltså lärt mig att Skoga är ett täcknamn för Nora där författaren växte upp.

Själva berättelsen är, som vanligt när det gäller Maria Langs deckare,  väldigt charmig och deckargåtan lite småklurig. Mysdeckare är nog det rätta ordet.
På något sätt andas också hela berättelsen och persongalleriet 1940-50-tal (den är skriven 1951) och både person- och miljöbeskrivningarna gör att jag verkligen kan "se" allt framför mig.

Även om dethär är sista Maria Lang-boken jag läser i den här omgången så kommer jag att läsa fler så småningom, de här kan jag bara inte motstå. Och jag måste nog också se några av filmatiseringarna.

Inte flera mord filmatiserades år 2013 med Tuva Novotny, Linus Wahlgren och Ola Rapace i huvudrollerna.

Mer info om Maria Lang och hennes böcker kan man hitta HÄR

Mina recensioner av Maria Lang-deckare jag läst i år

Mördaren ljuger inte ensam
Farligt att förtära



Inte flera mord! finns att köpa hos t ex

Adlibris E-bok
Bokus E-bok
CDON E-bok
Bokbörsen



1 kommentar:

  1. Jag är väldigt förtjust i mysdeckare från 50-talet, både som böcker och film. Förra året läste jag två böcker av H-K Rönblom, han var ju en av de fem stora under den tiden, och jag älskade böckerna. Maria Lang tror jag inte att jag har läst i vuxen ålder, men filmerna med Tuva Novotny, Linus Wahlgren och Ola Rapace i huvudrollerna var riktigt bra.

    SvaraRadera