torsdag 21 september 2017

Recension: Stora stygga vargen av Nele Neuhaus

Titel: Stora stygga vargen
Serie: Bodenstein & Kirchhoff
Författare: Nele Neuhaus
Format: Inbunden
Antal sidor: 454
Förlag: Albert Bonniers förlag
Recensionsexemplar

"En het junidag hittas liket efter en sextonårig flicka i floden Main utanför Frankfurt. Hon har blivit mördad och kroppen bär spår av brutal misshandel. Och ingen saknar henne. Flera veckor efter det makabra fyndet står kriminalarna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein fortfarande rådlösa i sökandet efter hennes identitet.
Så landar ett nytt fall på deras bord. En populär teveprogramledare har attackerats och lååsts in i bagageluckan på sin bil. Hon har nyligen arbetat på ett reportage om en helighetsfull organisation med medlemmar från samhällets allra högsta skikt. Medan Pia och Oliver gräver djupare i fallet flätas det oväntat samman med den anonyma flickan vid flodkanten, och blottar en fruktansvärd hemlighet som kommer dem obehagligt nära.

----------------------

Jag läste förra boken, Snövit ska dö, förra året och tyckte det var en bra, lättläst och spännande bok, så jag blev jätteglad över att få chansen att läsa den här också.

Stora stygga vargen är egentligen del fem i den här serien men den andra som översatts och getts ut på svenska, men även om jag gärna skulle vilja läsa de tre första böckerna också så fungerar det bra att läsa de här utan att ha läst dem.

Jag tycker fortfarande väldigt bra om huvudpersonerna Oliver von Bodenstein och Pia Kirchhoff. Fortfarande är det Oliver jag känner bäst och vet mest om även om Pia börjar komma lite närmare som person.

Det var väldigt lätt att komma in i handlingen i den här boken och tempot är rätt så högt. Mycket i berättelsen är förutsägbart och jag listade ganska snabbt ut hur det mesta hängde ihop. Ändå tröttnade jag inte på att läsa boken för det hände något hela tiden och nya detaljer dök upp som jag inte redan hade gissat mig till, så det fanns hela tiden fler frågetecken som rätades ut.

Stora stygga vargen är en av dessa böcker som man helt enkelt inte kan sluta läsa när man väl börjat. Den är välskriven, spännande och en riktig bladvändare. Det här är en serie som jag definitivt vill fortsätta att läsa.


 

Min recension av förra boken

Snövit ska dö


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Nele Neuhaus websida

Tack Albert Bonniers förlag för rec.exet!



Stora stygga vargen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar