söndag 27 januari 2019

Recension: Angelika av Karin Valtersson

Titel: Angelika
Författare: Karin Valtersson
Antal sidor: 293

"Angelika är försvunnen. Har hon gett sig av självmant, lämnat sin egen dotter? När hennes syster Mikaela släpper allt för att åka över till England där Angelika bor sedan många år tillbaka har systrarna inte setts på länge och relationen är minst sagt komplicerad. Det är Mikaela som får ta hand om de åldrande föräldrarna, Mikaela som tvingas balansera ett krävande jobb med två små barn och ett äktenskap som blir alltmer ansträngt. Men hur länge till orkar hon vara den som håller ihop allt?
Angelika däremot gifte sig till allas förvåning rikt med Thomas, som Mikaela alltid haft svårt för. Var de lyckliga tillsammans?
Det Mikaela får höra om Angelika i England stämmer inte alls överens med hennes egen bild av systern. Så plötsligt får Thomas ett meddelande från sin fru som Mikaela inte vet hur hon ska tolka. Vem är egentligen Mikaela? Och vad är det som har hänt henne?"

-----------------------------

Angelika är Karin Valterssons debutbok och jag som gillar att läsa debutböcker kunde inte motstå frestelsen när jag såg den. Det bästa med debuter är ju att man inte har några förväntningar eller fördomar utan man har läser boken helt förutsättningslöst och det är ju också bra för författaren. Plus att jag själv älskar att läsa böcker som jag inte hört något om sen tidigare. Det är också kul att läsa böcker av författare so ursprungligen kommer från en ort som ligger ganska nära där jag bor just nu.

Angelikas försvinnande sätter igång en hel massa och jag, som läsare, undrar såklart också vad som har hänt. Det finns många ledtrådar och jag misstänker både det ena och det andra. Det jag verkligen fastnar för är beskrivningen av systrarnas relation. Var och en som har syskon (vare sig det är bröder eller systrar) vet att det händer lätt att man har meningsskiljaktligheter men när det verkligen gäller så stöttar man och ställer upp för varandra på alla sätt. Där och då gäller verkligen "blod är tjockare än vatten", i alla fall är det så för min bror och mig.
Det finns egentligen ingen karaktär i boken som jag riktigt fastnar för eller känner sympati för, så det är nog det enda jag blev lite besviken på.
Självklart misstänkte jag både det ena och det andra innan jag kom till slutet men hur allt egentligen hängde ihop blev ändå en liten överraskning. Men för mig fanns det sen en del frågetecken kvar när jag väl läst igenom boken och jag hade väldigt gärna velat ha svar på de frågorna. Jag kan tyvärr inte skriva ut vad jag fortfarande undrar över för då skulle jag avslöja alltför mycket och förstöra för andra läsare, utan den som läser får nog själv avgöra om hen får svar på alla sina frågor eller inte.

Angelika är en välskriven och spännande debutroman som får mig verkligen att vilja läsa mer av den här författaren.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Angelika finns att köpa hos t ex