Recension: Vikten av vatten av Anita Shreve

Originaltitel: The Weight of Water
Författare: Anita Shreve
Översättning: Marianne Öjerskog
Antal sidor: 267
Förlag: Wahlström & Widstrand
Hyllvärmare 2019

"Jean Nichols ska göra ett reportage om det mytomspunna dubbelmordet som ägde rum på ön Smuttynose för mer än hundra år sedan. Hon seglar dit tillsammans med sin man, sin svåger och dennes nya flickvän. Båten hinner knappt lämna hamn förrän det är uppenbart att de två paren har allvarliga relationsproblem - svartsjuka och konflikter blir till en återspegling av det våldsamma dramat på Smuttynose."

------------------

Den här boken köpte jag 2014 på loppis men sen har den tyvärr blivit stående oläst i bokhyllan. Jag ska ju försöka läsa bort en del hyllvärmare i år igen och då passade jag på att ta fram den här boken. Den är ju intressant eftersom den också filmatiserats. Jag har inte sett filmen men kanske jag ser den om jag gillar boken. Jag har gillat andra böcker av Anita Shreve så jag hoppades såklart att jag skulle gilla den här också.

Boken är uppdelad i en nutid, Jean Nichols som ska göra reportaget, och en dåtid, mordet för 100 år sedan på ön Smuttynose. Jag brukar tycka om när en bok är uppdelad på det här sättet men i Vikten av vatten är det lite problem med den uppdelningen. Eftersom både den nutida och den historiska berättelsen är skrivna i exakt samma stil och det ibland inte finns en klar övergång från nutid till dåtid så märkte jag att jag emellanåt var tvungen att stanna upp och tänka efter så jag visste var jag var i tid och rum. Självklart märktes sånt sen av namn osv men det var ändå lite förvirrat emellanåt.
Jag tycker bäst om den historiska delen av boken, det är ofta så när jag läser böcker som är uppdelade på det här sättet.
Jag kan helt och fullt förstå att den här boken har filmatiserats, själva berättelsen fungerar nog ganska perfekt som film. Tyvärr blev jag lite besviken på boken, den var lite för rörig för mig, jag undrar om inte jag skulle tycka mer om filmen.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Anita Shreves websida

En annan bok av Anita Shreve jag recenserat

Sjöglas