måndag 14 januari 2019

Recension: Vitt ljus av Kerstin Wixe

Titel: Vitt ljus
Författare: Kerstin Wixe
Format: Inbunden
Antal sidor: 314
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Kaja upplever något som hon inser är världens bäst bevarade hemlighet. Den är bevarad av den enkla anledningen att upplevelsen inte går att förstå om man inte själv erfarit den.
Smärtsamt medveten om att den inte ens går att beskriva gör hon ändå ett försök.
Sedan försvinner hon. Spårlöst.
Det blir hennes vän från ungdomsåren, Stine, som ställs inför Kajas berättelse om det oförklarliga. Hon träder in i Kajas upplevelse och därefter är verkligheten förändrad."

------------------------

Den här boken var ett spontanutskick från förlaget och jag har tyvärr inte hunnit läsa förrän nu. Men äntligen var det dags.Vitt ljus är kulturjournalisten Kerstin Wixes debutroman.

Jag inser ganska snabbt att de som läser boken och kommer att  delas upp i minst två grupper: De som direkt börjar prata om "foliehattar" och de som är mer öppna och nyfikna och inte vill stänga dörren för möjligheten att det finns en typ av högre medvetande. Jag hamnar då någonstans mittimellan, jag har inte riktigt tron på precis det som författaren beskriver, men jag tror däremot att det nog finns något mer i människans medvetande och psyke än vad vi hittills känner till.

Vitt ljus är som sagt en annorlunda bok och den passar nog inte alla läsare, men är du nyfiken på utomkroppsliga upplevelser, på utökad medvetandegrad och andra mysterier så är nog den här boken något för dig. Trots att boken är välskriven och intressant så är den inte riktigt något för mig, jag är nog lite för cynisk och jordnära för att kunna ta till mig budskapet.

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Vitt ljus finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar