Recension: Den återlämnade flickan av Donatella di Pietrantonio

Titel: Den återlämnade flickan
Originaltitel: L'Arminuta
Författare: Donatella di Pietrantonio
Översättning: Joanna Hedenberg
Antal sidor: 198

"När jag var tretton kände jag inte längre min andra mor.
Så börjar berättelsen om en ung flicka som med en resväska i handen återlämnas till en familj hon inte känner. Den enda förklaring hon får av de som hon hittills kallat mor och far är att hennes riktiga föräldrar vill ha henne tillbaka. Men ingen verkar ha väntat på henne i den främmande amiljen, här har man nog av sina egna bekymmer.
Flickan blir snabbt tvungen att anpassa sig till den nya tilvaron, syskonskaran och arbetarklasshemmet. Varför är hon där? Vad har hon gjort för fel? Och vem är egentligen hennes mor? Den kvinna som födde henne men gav bort henne, eller den kvinna som hon vuxit upp hos men som nu också ho avvisat henne? I väntan på svar försöker hon finna en väg tillbaka till sitt gamla liv, men långsamt uppstår nya band till hennes modiga lillasyster, de tre bröderna och hennes biologiska mor."

-------------------
Den här boken dök upp som en överraskning i brevlådan. Jag har inte läst böcker av speciellt många italienska författare men de jag hittills läst har jag gillat så jag blev glad över att få tillfälle att stifta bekantskap med en till författare från Italien.

På ett sätt är det här en väldigt sorglig berättelse, man känner verkligen för huvudpersonen och tycker synd om henne. Att i den åldern ryckas upp från det enda man känner till och kastas in i nya omgivningar som är helt annorlunda är inte lätt för någon, men speciellt svårt är det nog för den som är i en ålder mellan barn och vuxen då man ändå går igenom en massa förändringar. Den enda fördelen jag kan se är att ju yngre man är desto lättare är det att anpassa sig till allt det nya. Det som blir kvar är ändå tankarna och frågorna kring varför man blev "ratad".
Allt är ändå inte beckmörkt i den här boken utan det finns både ljusglimtar och hopp. Människans inneboende förmåga att anpassa sig och göra det bästa av situationen är en av ljusglimtarna, förändringar är inte alltid eller bara negativt, det kan komma en hel del positivt ur sådant också. Den tar också upp den vänskap som kan uppstå även i situationer som från början kan te sig enbart negativa.

Den återlämnade flickan är en välskriven och engagerande bok som väcker en massa tankar hos mig. precis som många av de böcker jag läst av italienska författaren får den mig att tänka på svartvita äldre italienska filmer med barn springande i gränderna, med stressade mammor som skriker sig hesa efter ungarna osv. Det här är en kort bok på knappa 200 sidor men för den skull ska man inte jäkta igenom den utan ta det lugnt och smaka på den poetiska stilen och njut av bilderna och funderingarna som berättelsen skapar i ditt huvud.
Det här är en bok som jag tycker väldigt mycket om och som jag verkligen kan rekommendera. Jag skulle väldigt gärna läsa fler böcker av den här författaren.

Den återlämnade flickan är författarens tredje roman för vilken hon motog Campiellopriset 2017.

Den återlämnade flickan finns att köpa hos t ex