lördag 11 januari 2020

Recension: Rent som guld av Karin Slaughter & Lee Child

Titel: Rent som guld
Originaltitel: Cleaning the Gold
Författare: Karin Slaughter & Lee Child
Översättning: Villemo Linngård Oksanen
Format: Häftad
Antal sidor: 128
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Specialagent Will Trent jobbar undercover i mytomspunna Fort Knox, där USA:s guldreserv förvaras. Uppdraget: att lösa ett tjugotvå år gammalt mord. Den misstänkte: Jack Reacher.
Men ex-militärpolisen Jack Reacher har ett eget uppdrag i Fort Knox: att avslöja falskspel i den amerikanska militärens hjärta. Med Will Trent i hasorna är det en ännu större utmaning än innan.
Snart kommer de en omskakande konspiration på spåren - en som ingen av dem ens kunnat föreställa sig. Nu måste Trent och Reacher samarbeta för att hitta de som ligger bakom allt. Och det är lättare sagt än gjort..."

-------------------
Den här boken dök upp som en överraskning (eller kanske bonus) när jag fick ett rec.ex jag bett om från förlaget. Överraskningar är alltid lika välkomna och speciellt den här eftersom en av författarna är en v mina absoluta favoritförfattare. Karin Slaughter har jag läst  ganska många böcker av, och älskat varenda en av dem. Jag tror inte jag läst något av Lee Child, eller så är det så länge sedan att jag glömt bort det, men jag vet att jag har en av hans böcker oläst i bokhyllan.

Rent som guld är en kortroman, den är alltså bara på 128 sidor och jag måste säga att jag är ganska tveksam till det formatet. Det känns inte riktigt som att författarna riktigt hinner med att ge ordentliga beskrivningar i det korta formatet. Karin Slaughters Will Trent känner jag ju efter att ha läst ett par böcker om honom men Lee Childs Jack Reacher är jag helt obekant med och jag känner hela tiden att jag hade behövt veta mer innan jag läste just den här boken. Är man bekant sedan tidigare med båda karaktärerna så tror jag att det kanske blir lättare att följa intrigen och man får en lite annan förståelse för karaktärernas inställning till varandra, men när man inte gör det så missar man nog en hel del. Den här kortromanen är alltså ingenting som riktigt funkar för mig i alla fall innan jag först lärt känna Jack Reacher, vilket jag väl lär göra när jag väl läser den bok jag har oläst i bokhyllan.
Handlingen i boken är annars lite klurig och intressant men hade nog mått bra av att få utvecklas lite under fler sidor än vad som fanns plats för i den här boken.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!



Mer info om Lee Child och hans böcker finns på Lee Childs websida

Mer info om Karin Slaughter och hennes böcker finns på Karin Slaughters websida

Mina recensioner av andra böcker av Karin Slaughter

Will Trent
De fångade
Del 1: Triptyk
Del 2:  Fraktur

Fristående
Bilder av henne
De fördärvade
Den goda dottern
De vackraste

Rent som guld finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad


1 kommentar: