lördag 11 januari 2020

Recension: Jag kommer hem till jul av Joanna Bolouri

Titel: Jag kommer hem till jul
Originaltitel: The Most Wonderful Time of the Year
Författare: Joanna Bolouri
Översättning: Cecilia Falk
Format: Pocket
Antal sidor: 313
Förlag: Printz Publishing

"Trettioåttaåriga Emily har äntligen börjat få ordning på livet. Även om hon visserligen är tvungen att stå ut med sina galna lägenhetskompisar så bor hon i London - en stad som hon älskar, och som lyckligtvis ligger hundratals mil från hennes påfrestande familj. Dessutom har Emily också lyckats skaffa den perfekta pojkvännen - Robert.
Deras förhållande har till och med nått den nivån att Emily har bestämt sig för att ta med Robert till Skottland denna jul, och presentera honom för sina föräldrar, som helst av allt bara vill se sin dotter gift.
Men en vecka innan julafton gör Robert slut, och Emily blir alldeles förstörd. Dessutom får hon knappt någon söm eftersom hennes unga playboy till granne, Evan, envisas med att spela hög musik och ha ännu högre sex. Men Emily får en idé och med hjälp av en månads hyra lyckas hon övertala Evan. Hon är nämligen fast besluten att ta med sig Robert till Skottland. Även om det inte är den riktige Robert..."

-----------------------
Jag brukar inte läsa sk "julböcker" i slutet av året, men år 2019 råkade jag hitta den här boken på en secondhandbutik och bestämde mig direkt för att det här skulle bli året då jag för första gånen skulle läsa en bok med jultema någon gång i december.

Eftersom jag inte läst "julböcker" tidigare så visste jag inte alls vd jag hade att förvänta mig. Jag visste att såna här böcker oftast ingår i feelgoodgenrén eller eventuellt inom gruppen mysdeckare, men det och det faktum att julen på något sätt var temat i böckerna var nog det enda jag visste.

Det här var verkligen en perfekt bok att läsa mitt i julstöket, den är precis lagom lättläst för att man kan lägga den ifrån sig ett tag när man håller på med annat och ta upp den igen när man har en stund att sitta ner och läsa lite. Den är så underhållande att jag faktiskt satt och småfnittrade emellanåt åt de smågalna förvecklingarna i berättelsen. Och jag kan säga på direkten att jag nog skulle älska att träffa Emilys småknäppa familj i verkligheten, de är precis lagom udda för att passa mig.

Jag kan faktiskt nu förstå tjusningen i att läsa böcker med jultema när det närmar sig jul, i alla fall när det är sån här lättläst och underhållande bok. I december har man ju så mycket att gör att det fungerar alldeles ypperligt med en underhållande, lätt- och snabbläst bok  som den här som motvikt mot allt stress.Jag tror faktiskt att ja hädanefter hakar på det här med att läsa julböcker under kommande år också för den här gången funkade det klockrent för mig.

Jag har bjudit på en smakbit ur boken i ett annat inlägg HÄR

Jag kommer hem till jul finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok

2 kommentarer:

  1. Har lyssnat på den. Mysig. Kände dock på mig att det skulle bli något mellan Emily och Evan.
    Tyckte om boken ;)

    SvaraRadera