Recension: På Chesil Beach av Ian McEwan

Författare: Ian McEwan
Översättning: Maria Ekman
Antal sidor: 181
Förlag: Ordfront förlag
Hyllvärmare 2019

"Det är en dag i juni 1962. Platsen är Chesil Beach i Dorset på den brittiska sydkusten.
Edward och Florence har gift sig på förmiddagen, nu sitter de på hotellet och äter sin bröllopsmiddag. De är lyckliga, för de älskar varandra så mycket och vet att de passar ihop. Samtidigt är båda osäkra och spända inför den bröllopsnatt som väntar. Särskilt hos Florence tilltar nervositeten allt eftersom kvällen framskrider och når till slut en punkt där den slår över i panik."

-------------------------

Den här boken ingår i utmaningen Hyllvärmare 2019. Jag köpte den 2014 och sedan blev den stående oläst i bokhyllan och nu var det dags att ta itu med den. Orsaken till att jag köpte den var nog baksidestexten, boken lät helt enkelt som nånting jag skulle gilla. Orsaken att den sen stod oläst i bokhyllan så länge är nog det gamla vanliga, dvs tidsbrist.

Jag brukar gilla lite tjockare böcker med en rejäl berättelse som sträcker sig över en lång tidsperiod och som gärna också sträcker sig geografiskt till och med över några olika kontinenter eller i alla fall några olika länder. På Chesil Beach är det rakt motsatta, det centrala i boken utspelar sig under en enda kväll, Edwards och Florences bröllopsdag, och geografiskt befinner de sig på en enda plats. Det är själva bröllopsdagen och händelserna då som är det viktiga och som påverkar huvudpersonernas hela kommande liv.
På Chesil Beach är alltså en tunn bok med en lågmäld berättelse där författaren lyckas måla upp en bild av hela händelseförloppet med miljön stämningen och känslorna med få ord, men på ett sätt som gör att man engageras i parets relation och de svårigheter de ställs inför.

Jag har läst några böcker av den här typen tidigare och älskat dem och jag blev väldigt förtjust i den här boken också. Och jag blev också väldigt sugen på att läsa fler böcker av den här författaren. På Chesil Beach är också filmatiserad och jag blir nu väldigt nyfiken på filmen och småsugen på att se den.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Ian McEwans websida

På Chesil Beach finns att köpa hos t ex

CDON Pocket/E-bok