lördag 27 juni 2015

Hemlös

Titel: Hemlös (del 3 Alexia Tarabotti)
Författare: Gail Carriger
Format: Inbunden
Antal sidor: 361
Förlag: Styx fantasy

"Alexia Maccon, före detta Tarabotti, har det minsann inte lätt, inte nog med att hon som vanligt är måltavla för diverse blodtörstiga vampyrer, arga varulvar och mordiska nyckelpigor, dessutom är hon plötsligt hemlös och Londonsäsongens största skandal på grund av sitt "obekväma tillstånd".

Alexia bestämmer sig för att fly från London och beger sig till Italien i jakt på Tempelriddarorden.De sägs ha kunskap om övermänniskor, men frågan är om de är villiga att berätta vad de vet. Alexia misstänker att hon kanske hamnat ur askan i elden, men vad bryr hon sig om några livshotande attacker när det finns pesto?"

----------------------------------------

Hemlös är tredje delen i Gail Carrigers serie omden själlösa Alexia Tarabotti. Jag älskade de två första delarna i serien och kände att jag bara måste ha den här.

Jag tycker fortfarande väldigt mycket om Alexia - hon har rejält med skinn på näsan. Överhuvudtaget är hennes inställning till livet i allmänhet och problem i synnerhet väldigt uppfriskande.
Och jag är nästan (men inte riktigt lika )förtjust i de andra udda existenserna, trots att det handlar om varulva och vampyrer - något jag i vanliga fall undviker. Det som är synd är att lord Akeldama inte är med nästan någonting i den här boken - han är nämligen också en definitiv favorit.

Böckerna om Alexia Tarabotti är en av de serier som fått mig att omvärdera fantasy-genrén och bli intresserad. Nu vet jag ju att det finns fantasy som  också jag gillar, trots varulvar och vampyrer. Jag måste medge att jag fallt handlöst för den här serien!

Men det borde vara belagt med minst spöstraff att översätta och ge ut bara tre av böckerna i en serie på fem, och sen låta bli de resterande två (jag har i alla fall inte hittat dessa på svenska). Ja, jag kan läsa dem på engelska och kommer också att göra det, men hade jag vetat från början att jag skulle få läsa del 1-3 på svenska och 4,5 på engelska så hade jag ju valt att läsa hela serien på engelska, för jag vill ju egentligen ha hela serien på samma språk (och gärna samma format). Men nu är det som det är, och ingenting att göra åt. Jag kommer alltså att läsa del 4 och 5 på engelska och därefter fortsätta att läsa andra böcker av Carriger. Och jag kommer definitivt att även läsa om Alexias dotter Prudence....

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Gail Carrigers hemsida

Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Själlös
Chanslös

Hemlös finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON


4 kommentarer:

  1. Det är fruktansvärt irriterande när de bara slutar översätta mitt i en serie. Särskilt en så pass populär serie som det här ändå är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt borde verkligen vara straffbelagt!

      Radera
  2. Jag tycker de två första böckerna är underhållande, på ett tramsigt och charmigt sätt. Kommer läsa den här. Hade gärna läst de två sista delarna på svenska, det är verkligen irriterande när förlagen inte slutför en serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag nu har de tre första delarna på svenska så hade jag också velat ha 4 och 5 också på svenska...eller alla fem på engelska...

      Radera