söndag 7 juni 2015

Istvillingar

Titel: Istvillingar
Författare: S. K. Tremayne
Format: Inbunden
Antal sidor: 350
Förlag: Lind & Co

"Lydia och Kirstie är enäggstvillingar - sex år gamla, oskiljaktiga och så lika att inte ens deras föräldrar kan säga vem som är vem. Plötsligt händer det som bara inte får hända: Lydia faller från ett balkongräcke och dör.

Efter ett års tungt sorgearbete beslutar sig familjen för att flytta till en liten isolerad ö i Hebriderna där de ärvt ett hus som inte varit bebott på flera decennier. De vill börja på nytt, komma bort från alla plågsamma minnen.
Men inget blir som de hoppats. Kirstie beter sig allt egendomligare - hon tycks djupt olycklig och hävdar att de förväxlat henne med den omkomna systern. I skolan skyr de andra barnen henne, hon är outhärdligt ensam.
Föräldrarnas äktenskap blir sämre och sämre. Oron för Kirstie - eller är det Lydia - bara växer.
En fruktansvärd misstanke pyr inom modern...vad var det egentligen som hände den där olycksdagen då hennes dotter dog."

---------------------------------

Jag blev lockad av både omslaget och titeln på den här boken och när jag väl läste baksidestexten så 
var jag fast - jag bara måste läsa den. Istvillingar kändes verkligen som en bok för mig.

Stämningen i berättelsen är oroande ända från början och självklart försöker jag gissa på vad som egentligen har hänt tidigare och vad som kommer att hända längre fram. Men varje gång jag tror mig ha svaret så visar det sig att det var fel och författaren vänder på skutan och lägger till något nytt som rör om i soppan så att allt jag trott mig veta inte längre gäller.

Jag känner ett krypande obehag ju längre in i boken jag kommer och ju fler av de inblandade jag misstänker och ju fler olika scenarion av händelserna jag målar upp i huvudet. Istvillingar är spännande på ett nästan lite obehagligt sätt. Jag är så inne i boken och har nerverna så nära ytan att jag hoppar till varje gång det knakar till i huset.

Även om jag hade på känn att jag skulle gilla Istvillingar så är jag ändå överraskad över hur mycket jag tycker om den!

S.K. Tremayne är en av författaren Sean Thomas pseudonymer. Han har tidigare skrivit fem böcker under pseudonymen Tom Knox . S.K. Tremayne använde han först detta år (2015) när han kom ut med boken Istvillingar.

Tack Lind & Co för rec.exet!


Istvillingar finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar