torsdag 4 juni 2015

Plommonträdet

Titel: Plommonträdet
Författare: Ellen Marie Wiseman
Format: Inbunden
Antal sidor: 457
Förlag: Massolit förlag

"Blomma där du är planterad, är det råd sjuttonåriga Christine Bölz får från sin älskade mormor. Men Christine vet att det finns en hel värld som väntar på henne utanför den tyska småstad där hon växer upp  - en värld hon börjat skymta genom musik, böcker och genom Isaac Bauerman, sonen i den rika judiska familj som hon arbetar för.

Snart ska det emellertid visa sig att det finns betydligt större hinder för deras kärlek än skillnaden i samhällsställning. Hösten 1938 genomgår Tyskland omfattande förändringar under Hitlers regim: affärernas skyltfönster fylls av anti-judisk propaganda, de som vågar yppa en avvikande åsikt tystas ner och en ny lag förbjuder Christine från att återvända till sitt jobb - och från att ha någon kontakt med Isaac. Under de månader och år som följer får Christine uppleva det nazistiska förtrycket i dess fulla vidd; hon ställs ansikte mot ansikte med SS-männens brutalitet och Dachaus fasor, och hennes liv formas med tiden till en alltmer desperat kamp - för att överleva och för att få vara med den hon älskar."

---------------------------------------

Den här boken har jag varit sugen på ett bra tag och när jag hittade den på bokrean så var det självklart att jag köpte den. Jag har läst en hel del böcker om andra världskriget, men det som lockade här var att boken berättade om de "vanliga" tyskarna...inte bara nazisterna.

Jag tyckte boken var väldigt seg att komma igång med, det var svårt att komma in i berättelsen och jag var faktiskt ganska nära att lägga ifrån mig boken vid ett tillfälle. Beskrivningar är bra och något som jag i vanliga fall tycker om i de böcker jag läser, men här blev det lite för mycket av det goda.

Oavsett vilket krig det handlar om så drabbas ju även civila hårt, precis som som här. Vanliga tyska familjer fick verkligen slita för att skaffa fram det nödvändiga, dvs mat, kläder och tak över huvudet. Utöver kampen för överlevnad så måste rädslan för nazisterna också ha tärt hårt på människorna. Men tyvärr känns det som att det som här är det viktiga är den förbjudna kärlekshistorien mellan Christina och Isaac och för mig är den faktiskt inte speciellt intressant, för även den är lite ljummen hur mycket de än bedyrar sin kärlek till varandra. Och det är det här som stör mig hela boken igenom, tyngdpunkten låg hela tiden på Christine och Isaac oavsett vad som hände runt omkring.

Jag hade verkligen sett fram emot att få läsa den här boken, men måste medge att jag blev rätt så besviken. Plommonträdet var inte riktigt vad jag hade väntat mig och det var synd för jag hoppades verkligen att jag skulle gilla den. En sak som jag tror inverkade en del är att jag tyckte ibland att jag inte riktigt tillhörde målgruppen för den här boken. Målgruppen är nog folk som är betydligt yngre än jag och de har inte läst speciellt mycket om andra världskriget tidigare.




Mer om författaren och hennes böcker finns på Ellen Marie Wisemans hemsida


Plommonträdet finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok



2 kommentarer:

  1. Vad skönt att höra att någon mer reagerade på romansen, var inte heller helt övertygad av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var överhuvudtaget inte precis imponerad av den här boken!

      Radera