onsdag 8 juli 2015

Los Peregrinos

Titel: Los Peregrinos
Författare: Cecilia Samartin
Format: Inbunden
Antal sidor: 334
Förlag: Bazar förlag

"Den sällsynt vackra mexikanskan Jamilet bär på en fruktansvärd hemlighet: hennes rygg är vanställd av ett ohyggligt födelsemärke. Efter en farlig flykt till Los Angeles träffar hon den excentriske Señor Peregrino som tar henne under sina vingar.

I jakten på svar från det förflutna beger sig Jamilet och Señor Peregrino tillbaka till Santiago de Compostela. Omgivna av vakande vänner ligger de nu på sjukhus efter en dramatisk brand och ett mordförsök som lämnat dem allvarligt skadade. Men inte alla önskar deras tillfrisknande...

Kommer Jamilet äntligen hitta sin mormor Rosa? Finns det bot för födelsemärkets förbannelse? Och vem var den modiga Flor, vars livsöde och klokskap påverkar livet för människorna än idag?"

--------------------------------------------------

Los Peregrinos är den tredje och avslutande delen i Cecilia Samartins trilogi om Jamilet. Den här boken har verkligen varit efterlängtad! Jag har väntat och längtat och äntligen är den här! 

Jag hade alltså oerhört höga förväntningar på Los Peregrinos när jag började läsa den. Och när man har nästan alltför höga förväntningar så är risken att bli besviken överhängande. Under de första kapitlena fick jag faktiskt lite "Men, var är magin?"-känsla och  blev rädd för att boken inte skulle leva upp till mina förväntningar. Men i samma sekund som Rosa började berätta Legenden om den Blå Rosen var magin tillbaka och jag sveptes med i berättelsen om Flor.

Det finns så mycket jag gillar i de här böckerna att det är svårt att veta var man ska börja. Jag är väldigt förtjust i kvinnorna i böckerna - vare sig de är onda eller goda så är de starka, handlingskraftiga och modiga. Till skillnad mot andra böcker tycker jag att männen i Samartins böcker faktiskt hamnar lite i skymundan, här är det kvinnorna som står i rampljuset.
Berättelsen är färgstark, fantasifull och levande och när man väl börjat läsa så är man ohjälpligt fast och kan inte sluta läsa.

För mig finns bara en nackdel med den här trilogin och det är att den tar slut alltför snabbt!

Även Los Peregrinos hamnar direkt bland Årets favoriter  . Det är bara speciella böcker jag brukar läsa om och den här trilogin ingår definitivt i den kategorin. Ibland kan det ta ett tag innan en omläsning blir aktuell, men när det gäller den här trilogin känner jag mig faktiskt redan nu sugen på att börja läsa om böckerna.

Mina recensioner av de andra delarna i trilogin



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Cecilia Samartins hemsida

Stort tack, Bazar förlag, för rec.exet!



Los Peregrinos finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon i serien, ÄN.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag det börjar bli dags!

      Radera
  2. Jag måste försöka klämma in andra delen snart, måste ju veta hur det går :)

    SvaraRadera
  3. Har också läst denna serie med förtjusning!

    SvaraRadera