lördag 4 juli 2015

Unpopular Opinions Tag

Den här hittade jag på Kajsas bokblogg och tyckte den var lite annorlunda.


Unpopular Opinions Tag

1. Nämn en populär bok eller serie som du inte gillar.

Många tycker att Steglitsan av Donna Tartt är underbar men jag hade svårt att bestämma mig för om jag gillade eller ogillade den. Nu när det gått en tid så lutar det faktiskt mer åt "ogilla" eftersom det jag kommer ihåg bäst är det som var negativt med den.


2. Nämn en bok eller serie som alla andra verkar hata men som du gillar.

Femtio nyanser  är ju en serie som jag tycker många verkar ogilla väldigt mycket eller i alla fall retar de sig på den. Jag läste den på engelska innan den kom ut på svenska och tyckte då att riktigt så dålig var den väl inte....

3. Nämn en kärlekstriangel där personen väljer ”fel” person eller ett OTP som du inte gillar.

Det här är en fråga som jag inte har något svar på....för det första så läser jag inte så många böcker där det förekommer kärlekstrianglar och för det andra så har jag sällan åsikter om vem personen väljer, det hör ju till berättelsen att hen väljer den en viss person.


4. Nämn en populär genre som du knappast sträcker dig efter.

Jag läser det mesta och enda genréen som jag undviker nästan medvetet är sci-fi. Hur populär den genrén är vet jag inte.

5. Nämn en populär eller älskad karaktär som du inte gillar.

Jag vet faktiskt inte vilka litterära karaktärer som är populära/älskade just nu...


6. Nämn en populär författare som du inte riktigt gillar.

Den här var mycket lättare. Jan Guillou, Camilla Läckberg, Liza Marklund, Leif G W Persson. Listan är hur lång som helst.


7. Nämn en populär del i handling (exempelvis kärlekstrianglar) som du inte gillar.

Gillar inte vampyrer, varulvar osv förutom med ett undantag, vampyrerna och varulvarna i Gail Carrigers serie om Alexia Tarabotti.


8. Nämn en populär serie som du inte har någon lust att läsa.

Av någon underlig anledning så är det Engelfors-trilogin, den känns nästan för populär. Men jag måste ju medge att två av böckerna finns i bokhyllan, även om jag hittills faktiskt undvikit dem.

9. Boken är oftast bättre än filmen. Men finns det någon film/tv-serie där det inte stämmer?

Jag svarar nog precis som Kajsa, När lammen tystnar. Boken är inte alls lika läskig som filmen och Sir Anthony Hopkins är suverän (som vanligt). Han är förresten min absoluta favorit när det gäller skådespelare.









1 kommentar: