söndag 28 februari 2021

En smakebit på søndag - Skandal i svart

En lugn helg men det känns lite som lugnet före stormen för under kommande vecka brakar det loss igen med massor att göra som jag egentligen helst skulle vilja slippa och som det var tänkt från början att jag skulle slippa. På lördagen klippte maken ner äppelträd medan jag ägnade mig helt åt läsning.  Söndagen blir nog ungefär likadan förutom att vi också ska ägna oss åt matlagning (maken ska laga middagar med  Korv Stroganoff in i frysen) och planering (matlista, inköpslista osv) inför kommande vecka. Jag ska också försöka skriva färdigt lite recensioner. Så det blir nog fullt upp på söndagen. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker.

-------------

Min smakbit kommer från sidan 17 i Skandal i svart av Jessica Fellowes (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"Utan att själv märka det hade Louisa flyttat sig ett par steg medan hon tittade upp, och hon kände någon ta henne i armen. Det var mr Meyer, fast han visste förstås inte vad hon hette. "Se upp", sa han. Han lyfte på huvudet, följde hennes blick och flämtade till "Vad är det för något där uppe?"

"Jag vet inte", sa hon och kände pulsen öka.

Innan någon av de hann varna de andra hördes en krasch, sedan ett hastigt, otäckt ljud av skärvor som splittrades och spreds över salen så att folk satte händerna för ansiktet och männen slog armarna om kvinnornas bara axlar innan de hörde det mest vämjeliga, fasansfulla ljudet av alla - en kropp som slog i golvet.

Framför dem låg en ung tjänstekvinna, död."






16 kommentarer:

  1. Jag är så nyfiken på den här serien. Har fått för mig att jag skulle kunna gilla.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Den här serien vill jag verkligen prova att läsa!

    SvaraRadera
  3. vi spontanlagar mat, kollar lite var som finns i kylen...tack för lite otäck och skrämmande smakbit.

    SvaraRadera
  4. Den serien vill jag läsa men har liksom inte hunnit.

    SvaraRadera
  5. Jeg har tenkt å ha en helt stille søndag og hadde også en helt stille lørdag. Det er vinterferie i Norge, så fra onsdag skal vi ha barnebarnet vårt her. Det kan være greit å samle opp litt energi først :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst någon av dessa böcker än, men är lite försiktigt nyfiken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Jag har inte fastnat för serien men borde nog ge den en chans till. Lycka till med alla bestyren!

    SvaraRadera
  8. Det där lät spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Spännande tidsepok som skildras. Är det månna lite Agatha Christie-stuk på romanen? Tack för smakbit

    SvaraRadera
  10. Så spennende! Jeg fikk lyst til å lese denne :)

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Känner inte till så mycket om den bokserien.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Jag är lite nyfiken på hennes böcker.

    SvaraRadera
  13. Jag har lyssnat på de två första delarna i serien och den här kommer jag till så småningom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. känner igen boken, men jag har inte läst den. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  15. Jag känner också igen de här böckerna men har inte läst dem.

    SvaraRadera