tisdag 9 februari 2021

Tisdagstrion vecka 6: Mat &dryck

 

Vilken härlig morgon! Svinkallt (-20) och vackert (solsken) ute och utsikten från mitt köksfönster är magisk, speciellt när den gigantiska gamla fasantuppen är på besök för att få sig ett skrovmål av fågelmaten maken lagt ut. Egentligen vill jag inte gå ifrån köket utan fortsätta att njuta av utsikten men eftersom det är tisdag så måste jag ju definitivt delta i Tisdagstrion som anordnas av Ugglan & boken. Temat den här veckan är

MAT & DRYCK (I handling eller titel)

--------------
Böckerna är listade utan inbördes ordning och titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken


En sån där "farlig" bok som kretsar kring restaurangkök och matlagning med beskrivningar av smak och dofter får en att bli löjligt sugen på en massa maträtter









2. Mord ombord av Jan Mårrtenson
Här är maten en viktig ingrediens i hela serien av Homandeckare. Huvudpersonen Antikhandlaren Johan Kristian Homan älskar god mat och beskrivningarna av maten är helt otroliga. Ett extra plus är att det i slutet i varje bok finns recept på någon/några av de maträtter som berättats om i boken








3. Stilla vatten av Britt Peruzzi
Serien med Alda Luppi osar av smaker och dofter av fransk Medelhavsmat och saliven rinner verkligen till av matbeskrivningarna i båda de böckerna som hittills getts ut.









13 kommentarer:

  1. En fransk curry har jag läst :)

    SvaraRadera
  2. Stilla vatten låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  3. En fransk curry har jag sett på flera ställen nu. Kanske är det dags att prova den? En härlig trio!

    SvaraRadera
  4. Kul med recept i de skönlitterära böckerna!

    SvaraRadera
  5. Fransk Curry såg jag filmatiserad, tack för de andra tipsen.

    SvaraRadera
  6. En fransk curry är den enda jag har läst och den har jag också med 🙂

    SvaraRadera
  7. Din första titel - visst har den filmats? I så fall har jag sett den, en feelgood-historia. Mårtensson är också lättläst, och vilken obegripligt produktiv författare han är!

    SvaraRadera
  8. Helt nya böcker för mig. Ska kolla upp dem.

    SvaraRadera
  9. Det lät som tre trevliga böcker!

    SvaraRadera
  10. De här böckerna känner jag inte till men de verkar kunna ge en matlust.

    SvaraRadera
  11. Jag MÅSTE ta mig i kragen och läsa någon Homandeckare. Bra att bli påmind med jämna mellanrum.

    SvaraRadera
  12. Här hos dig blir man verkligen nyfiken på böcker av Jan Mårtenson! Den sista i din trio låter också lockande. Tack för tipsen!

    SvaraRadera