torsdag 4 februari 2021

Hett i hyllan #286

 

Dags att visa upp hyllvärmare i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------------------

Ett bokreafynd

Silverapostlarna av Jan Mårtenson (titeln är länkad till förlaget sida d det finns mer info om boken.

Baksidestext:
"Augustistiltjen bryts när den tibetanska dörrklockan i antikhandeln pinglar. men det är inte en turist som tittar in för att fynda, utan den organiserade brottsligheten. Och den vill inte köpa, den vill sälja. Beskydd. Betalar Homan inte kan det gå lika illa för honom som för andra som tackat nej.
Från sin lugna vardag kastas Johan Kristian Homan in i en spiral av ondska. ans flickvän Francine, som arbetar på Säpo, och hans konkurrent och vän Eric Gustafson, Köpmangatans svar på Oscar Wilde, ställer upp i kampen för överlevnad.
Wagners överdådiga musik, Karl den stores försvunna silverapostlar som kommit till Sverige som krigsbyte, utpressning, skattjakt och dödliga hot är ingredienser i det dramatiska händelseförlopp som Johan Kristian Homan, den stillsamme antikhandlaren från Gamla stan, dras in i. Han tvingas dessutom motvilligt ställa sig frågan om spöken finns. Får han svar?
Som alltid levererar en spännande kriminalroman där också konst, kultur och antikviteter har givna platser, liksom god mat och goda viner."

 Det här är en serie där jag gärna har lite tidsmässig avstånd mellan böckerna för de innehåller så väldigt mycket som jag är intresserad av och Silverapostlarna köpte jag på bokrean i mars 2018. Jag gillar ju den här serien och ser alltid till att ha minst en oläst Homandeckare i bokhyllan och då har den här fått stå tillbaka för andra Homandeckare jag samlat på mig under åren. Men nu är det nog snart dags att läs den.
 
.

 
 



5 kommentarer:

  1. Det var evigheter sedan jag läste något av Jan Mårtenson. Jag är lite osäker på om jag skulle gilla böckerna mer eller mindre nu än vad jag gjorde förr.

    SvaraRadera
  2. Jag MÅSTE läsa Mårtenson, åtminstone en.

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst en Homandeckare och det var inte direkt min kopp te. Men det finns ju så många och jag kanske borde ge Homan en chans till.

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte det är min tekopp men jag kunde inte sluta stirra på Augustistiltjen. Vilket märkligt och svårläst ord. :)

    SvaraRadera
  5. Det är ju en känd serie för en deckarfantast, men jag har inte läst någon bok i serien.

    SvaraRadera