Recension: De sju systrarna av Lucinda Riley

Titel: De sju systrarna
Serie: De sju systrarna del 1
Författare: Lucinda Riley
Antal sidor: 539
Förlag: Bazar förlag

"Maia D'Apliése och hennes fem systrar samlas i sitt barndomshem, ett vackert slott vid Genévesjön, efter att deras älskade adoptivfar, den mystiske miljardären Pa Salt, hastigt gått bort. Varje syster tilldelas varsin ledtråd som ska leda dem i sökandet efter sina ursprung.

Maias ledtråd leder till en förfallen herrgård i Rio de Janeiro. Väl där börjar hon lägga samman pusselbitarna...
Åttio år tidigare, 1927, under Rios Belle Epoque, planerar Izabela Bonifacios far för hennes giftermål in i aristokratin. Under tiden arbetar arkitekten Heitor da Silva Costa på sin vision, en grandios kristusstaty, och behöver resa till Paris för att finna den rätta skulptören som kan färdigställa hans verk. Den äventyrslystna och passionerade Izabela övertalar sin far att låta henne följa med Heitor och hans familj till Europa innan sitt giftermål. Där träffar hon en ung skulptör och vet med ens att hennes liv aldrig mer kommer bli sig likt."

-------------------

De sju systrarna är första delen i serien och berättar om den första systerns bakgrund. Så fort jag såg den här boken och läste baksidestexten så visste jag att det var en bok för mig. Jag älskar sådana här böcker där handlingen breder ut sig över tid och rum, där en hel släktsaga undan för undan avslöjas och handlingen utspelar sig både i nutid och dåtid, och i olika länder och kulturer. Utöver det så har jag ju tidigare läst en annan bok, Midnattsrosen, av den här författaren och den älskade jag så jag visste ju att hennes böcker verkligen passar mig.

Det centrala mysteriet dyker upp direkt. Vem var Pa Salt egentligen? Och varför tog han hem och adopterade systrarna ett i taget?
Att sen följa Maias sökande efter sitt ursprung och få läsa om hennes släkt är intressant speciellt som hon blir tvungen att resa till Brasilien för att få reda på mer. Att sen hennes berättelse är tätt sammanvävd med uppförandet av Kristusstatyn i Rio de Janeiro är så intressant att jag faktiskt var tvungen att googla på det för att få reda på hur mycket av berättelsen som stämmer överens med verkligheten.

De sju systrarna är en roman som jag uppslukades helt av, vardagen bara försvann, jag förflyttades till  20-talets Brasilien och Paris. Den här boken är en riktig bladvändare som man inte kan få nog av när man väl börjat läsa. Nu väntar jag otåligt på nästa del och hoppas att det inte dröjer alltför länge innan den kommer så jag får läsa nästa systers berättelse.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Lucinda Rileys websida

Min recension av en annan bok av den här författaren

Midnattsrosen