fredag 3 november 2017

Recension: Krigets vindar över Cavendon Hall av Barbara Taylor Bradford

Titel: Krigets vindar över Cavendon Hall
Serie: Cavendon Hall, del 3
Författare: Barbara Taylor Bradford
Format: Inbunden
Antal sidor: 556
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Familjegodset Cavendon Hall i Yorkshire har varit släkten Inghams egendom i flera hundra år. Familjen Swann har varit tjänare på godset nästan lika länge. Sida vid sida har de delat glädje och sorg.

Arvtagarna Cecily och Miles har räddat både familjen och godset från ruinens brant. Men när andra världskriget precis är på väg att bryta ut står Cavendon Hall inför sin största utmaning någonsin. Det är nu byns invånare måste bevisa sin förmåga att överleva och hjälpa varandra genom de mörka tiderna."

-------------------------------

Den här boken är tredje delen i serien om familjerna Ingham och Swann på släktegendomen Cavendon Hall och nu har vi kommit till krigsåren 1938-1945.

Jag uppskattar verkligen att det fuiinns ett persongalleri i början på boken. Även om jag kommer ihåg personerna ganska bra sedan tidigare så sitter det fint att kunna ge minnet ett litet extra skjuts innan man börjar gå vidare i berättelsen eftersom det ju går lite tid mellan läsningen av böckerna.

En av mina favoritperioder i engelsk historia är andra världskriget och jag har läst en del om den perioden. Det som alltid fascinerar mig är det speciella engelska sättet att ta sig an den här typen av svårigheter och övervinna dem. Och jag kan inte hjälpa det, så fort ja läser om sådant som t ex evakueringen vid Dunkerque så får jag en klump i halsen och tårar i ögonen. Nu går inte författaren in speciellt djupt i den typen av händelser men de nämns i alla fall. Det jag blev lite besviken på var att Taylor Bradford inte låtit de här familjerna göra det som jag läst var ganska under kriget när det gäller aristokratin. Många upplät ju sina stora egendomar och herrgårdar till militärsjukhus, rehabhem och i vissa fall militära kommandocentral. Men att något sånt inte finns med kan ju bero på att författaren velat fokusera mer på själva familjen och inte omvärlden.

Precis som tidigare är det Swann-kvinnorna som är mina favoriter. De är intelligenta, driftiga och starka och står med fötterna stadigt på jorden. Modedesignern Cecily är nog den som jag tycker allra bäst om, hon har ett driv som jag verkligen gillar. Böckerna i den här serien handlar egentligen till stor del om kvinnorna, männen är mer bifigurer. Det är kvinnorna som håller ihop och bygger upp Cavendon Hall och familjerna, det är kvinnorna som står starka vid motgångar och reder upp problem.

Den här serien är lättläst och underhållande och man sveps direkt med till en annan tid och en annan verklighet. Jag tycker väldigt mycket om hela berättelsen och ser fram emot nästa bok om Cavendon Hall och familjerna Ingham och Swann.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Barbara Taylor Bradfords websida


Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Familjerna på Cavendon Hall
Kvinnorna på Cavendon Hall

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!


Krigets vindar över Cavendon Hall finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar