onsdag 6 december 2017

Finland 100 år - boktips



Idag, 6 december, är det Finlands nationaldag och i år är den viktigare och festligare än någonsin, Finland firar sin självständighets 100-årsdag. Jag har bott i Sverige i 45 år och är svensk medborgare, men i hjärta och själ kommer jag nog alltid att vara finländare. Och idag tyckte jag att det skulle vara passande med ett finskt boktips.

Det är egentligen inte bara en enda bok jag vill tipsa om utan en trilogi, nämligen Väinö Linnas Här under Polstjärnan-trilogin. Den här trilogin har jag vuxit upp med och man kan nog räkna den som lite av ett nationalepos. Den första meningen i första boken kunde jag redan innan jag läst trilogin

" I begynnelsen var kärret, gräftan - och Jussi"

 Jag (och maken) återkommer till den här trilogin gång på gång och vi har båda läst den ett antal gånger och lär läsa om den många gånger till. Läs den du också!

Jag länkar till min sammanfattning  av hela trilogin

Här under Polstjärnan





O, Finland, se, din morgonljusning randas
Och natten skingras hotfullt mörk och lång
Hör lärkans röst med rymdens susning blandas
Snart rymden fylles av jubelsång
Se natten flyr och fritt du åter andas
Din morgon ljusnar, o fosterland

Stig högt, vårt land, som du ur natt dig höjde
Den dag dig väntar, fritt och öppet möt
Med samma kraft, med samma mod, du röjde
När träldomsoket du sönderbröt
Förtrycket aldrig dig till jorden böjde
Ditt verk väntar, o fosterland

Översättning till svenska: Joel Rundt






2 kommentarer:

  1. Tuntematon sotilas har jag läst en gång, sett någon av filmerna. Jag har bott i Sverige lika länge som du, vi är fyra generationer här på Hisingen, min mor också, barn, barnbarn - så jag ska inte någon annanstans...

    SvaraRadera