söndag 3 december 2017

Recension: Sjusiffrigt av Anna Karolina

Titel: Sjusiffrigt
Författare: Anna Karolina
Format: Danskt band
Antal sidor: 384
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"En sen kväll kidnappar Julia, Carla och Nikolina en ung miljardär. De är väl förberedda, synkade och stenhårda. Ingenting kan gå fel.
Men när lösensumman uteblir tvingas de till nya brott.
Allt kompliceras ytterligare när miljardären hamnar på sjukhuset där Julia är läkare. hon faller handlöst för sin patient.
Under tiden arbetar sig polisen allt närmare kidnapparna, men har svårt att tro att det är kvinnor som ligger bakom de råa brotten."

----------------------


Jag har läst två av böckerna om Amanda Paller och gillat dem så när jag såg den här så ville jag såklart läsa den också, speciellt som Sjusiffrigt är en helt fristående bok.

Det som jag tyckte var intressant och som jag fastnade för redan när jag lästebaksidestexten var att boken handlar om tre kvinnor som begår brott tillsammans. I många böcker och tv-serier begränsar sig brott som kvinnor begår ofta till bedrägeri och liknande men i Sjusiffrigt är det våldsbrott det handlar om och det är ju lite ovanligt. Och ovanligt är bra i det här sammanhanget, det håller intresset uppe.

De tre kvinnorna blir jag aldrig engagerad i, jag lär egentligen inte känna dem speciellt bra. Den som jag vet mest om och lär känna bäst är Julia men tyvärr är inte hon min typ av person. Den som jag är mest intresserad och nyfiken på är faktiskt Carla och henne hade jag velat lära känna bättre.
Det finns en sak som stör mig i den här boken och det är anledningen till att de här kvinnorna väljer att begå brott. Det känns inte riktigt trovärdig för mig, men det har nog mest att göra med att jag själv inte skulle göra det valet av den anledningen, speciellt om jag hade så mycket att förlora som t ex Julia har.

Sjusiffrigt är både lättläst och spännande med ett bra tempo och jag tyckte om boken trots de invändningar jag hade. Jag har ju kvar den tredje delen i Anna Karolinas  Amanda Paller-serie att läsa men sen vill jag gärna läsa ännu fler böcker av den här författaren.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR


Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

Stöld av babian
Står dig ingen åter


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Anna Karolinas websida



Sjusiffrigt finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band/E-bok
Bokus Danskt band/E-bok
CDON Danskt band


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar