fredag 3 augusti 2018

Recension: På flykt till kärleken av Peter Winai

Titel: På flykt till kärleken
Författare: Peter Winai
Format: Kartonnage
Antal sidor: 247
Förlag: Winai Books
Recensionsexemplar

"Det är en varm sommarkväll 1936 och Astrid har just gjort en lång resa från Umeå till Tyskland. hon är på skolungdomsbyte och ska sova första natten hos en ny familj.
Ute är det kolmörkt. Nu har jag stängt fönstret, men musik hörs från alla håll och nyss sjöng Hitlerjugend tyska nationalsången så att det skallade här utanför.
Så skriver sjuttonåriga Astrid i sin dagbok, där hon noterar allting - livet i värdfamiljen, sin tyska väninnas beundran av nazisternas parader och utflykterna till kulturella sevärdheter.
Dagboken är autentisk och ger grunden till denna roman om två människors kärlek. För i Heidelberg möter den unga svenskan Wilhelm och det blir fler resor till Tyskland under brinnande krig. Deras levnadsöden speglar utvecklingen på olika plan, såväl på det individuella som på det storpolitiska planet."

---------------------------

Jag fick en förfrågan från författaren Peter Winai om jag ville läsa den här boken. Jag tyckte baksidestexten lät lovande så jag tackade ja.

Den här boken är baserad på en autentisk dagbok, skriven 1936 av en 17-årig flicka och boken börjar med inlägg från dagboken. Det får mig som läsare att direkt komma i stämning och börja se världen genom hennes ögon. Som 17-åring är man i ålder  mellan barn och vuxen och Astrid är naiv och blåögd när det gäller en del saker men samtidigt oerhört skarpsynt och realistisk när det gäller annat.
Även om hon i stort sett trivs under sin första resa så finns det en del som hon blir väldigt besviken på. Hon reser fler gånger senare men hennes funderingar (både under första resan och senare) kring sin egen värdegrund och det hon ser i Tyskland är det som jag verkligen blir engagerad av.
I boken finns också autentiska pressurklipp från 1936 och 1938 och genom dem får man en inblick i hur livet i Tyskland förändras.

Kanske är det dagboksinläggena som gör att jag nästan automatisk befinner mig "i huvudet" på Astrid men inte riktigt känner mig lika nära Wilhelm trots att man lär känna honom också väldigt väl. Personbeskrivningarna av de båda är fyllda med värme.

På flykt till kärleken är en välskriven, engagerande och trovärdig bok med verklighetsanknytning som jag tyckte väldigt mycket om att läsa. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av den här författaren

Tack Peter Winai för rec.exet!


På flykt till kärleken finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage
Bokus Kartonnage
CDON Kartonnage



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar