fredag 8 december 2023

Fem en fredag vecka 49: Yttranden

 


Just nu väntar jag på att bästa Lena ska komma och ge mig lite fotvård. En av fördelarna med att vara sjukpensionär osv är att man har möjlighet att få fotvård till en överkomlig peng, och att de då kommer hem till en och man behöver alltså inte åka iväg någonstans. Väntetiden är också ett perfekt tillfälle att svara på frågorna i elisamatildas Fem en fredag. Temat den här veckan är 


YTTRANDEN

1. Vilka ord använder du ofta?
Har faktiskt aldrig tänkt på vad jag använder för ord ofta och kommer inte på något just nu.

2. Vilka ord använder du inte tillräckligt?
Ord som är exakta och som inte kan tolkas på mer än ett sätt. Är nog ofta alldeles för tvetydig 

3. Vilket ord har du nyligen lärt dig?
Hyperaldosterism = överproduktion av aldosteron 

4. Vilka ord älskar du att höra?
När personalen säger att hemma hos oss är deras favoritställe.

5. Vad är ditt favorituttryck?
Jag tror att det nog är "Hemsktjänsten" istället för Hemtjänsten - det är ett stående skämt mellan oss (maken och jag) och personalen.


9 kommentarer:

  1. Hanneles bokparadis8 december 2023 kl. 10:13

    trevligt svar i fyran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar att höra det och vi gör vårt bästa för att visa vår uppskattning för det de gör för oss.

      Radera
  2. När det gäller medicinska termer tvingas man lära sig både det ena och det andra ... tyvärr ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om Tyvärr. Det där är termer som man helst skulle vilja slippa lära sig.

      Radera
  3. Hemsktjänsten var bra. Det är bara att hoppas att det inte stämmer! 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer verkligen inte - har världens bästa Hemtjänst!

      Radera
  4. Hemsktjänsten var allt lite fyndigt måste jag säga. :-)

    SvaraRadera
  5. Det där med att använda ord som inte är entydiga är ju som ett spel. Det är spännande att se hur motparten uppfattar det man sagt. Det funkar dock inte med personer från Mellanöstern/Afrika till exempel.

    Spontant sa jag till mig själv när jag läste ditt svar på fråga #3: "och vad är aldosteron"? Okej, jag googlade. Nu vet jag vad både det ordet betyder och vad hyperaldosterism är för nåt. Med detta sagt så vet jag nu, men förstår ingenting;-)

    Hemsktjänsten har jag inte hört förut. Har ingen erfarenhet alls av Hemtjänsten (än), men är glad att du bara har positivt att säga om just din Hemtjänst. Det är jag verkligen glad för:-)

    SvaraRadera
  6. Haha, hemsktjänsten med glimten i ögat går bra, men det finns dom som menar det ärligt, då är det mindre kul.Medicinska ord och termer är jag usel på, minns inte ens vad mina alla mediciner heter.

    SvaraRadera