fredag 15 december 2023

Fem en fredag vecka 50: Sen

 


Det har inte varit en bra vecka så jag har prcis ringt och morrat åt planeraren om hur hans planering inte alls funkat och vad som gått fel, dvs det mesta. Självklart lovar han bättring men vi får väl se vad som händer, det är ju bara några veckor sen som jag ringde och morrade i stort sett om samma saker...Jag får nog börja flika in en eller ett par svordomar också osv för att han ska förstå allvaret.
Nu kan jag istället lätta på humöret genom att delta i elisamatildas Fem en fredag där temat den här veckan är 

SEN

1. Har du någonsin missat något inbokat?
Något enstaka läkarbesök 

2. Vad är vanligtvis anledningen till att du är sen?
Oftast är det då trafiken (olyckor som hindrar framfart, trafikstockningar osv), Färdtjänst (på den tiden vi använde den) som schabblat eller kommer för sent. Eller som det kanske blir i början på veckan, för att vår egen handikappbil krånglar och maken inte ännu har hittat felet.

3. Vad har du nyligen blivit klar med innan utsatt tid?
I förrgår kväll blev jag klar med bloggjobbet så tidigt att jag hann med att sitta och spela ett tag innan det var dags för sänggående.

4. Vad har du för strategi för att inte vara stressad?
Märker jag att jag börjar stressa upp mig så tar jag helt enkelt n paus och gör något helt annat - inget är så viktigt att göra "just nu" att det måste göras på minuten. Man kan skjuta lite på allt. Jag lärde mig det här genom den hårda vägen när jag gick in i väggen pga stress.

5. Vad väntar du på?
Just nu väntar jag på att tevattnet ska koka så jag får min första mugg te på morgonen, och så väntar jag på att få veta bemanningen för ikväll (så att den inte blir samma katastrof som igår kväll). Och så ser jag fram emot att fortsätta läsa på boken jag håller på med i köket, nämligen


Skilaki: byrackan som blev filmstjärna (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken) av Elisabeth Sjöberg Strand och Dag Öhrlund


Nu återgår jag till att fixa min frukost...


7 kommentarer:

  1. Trafiken kan ställa till det, oftast i god tid.

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt i att ingenting egentligen är så viktigt att det inte går att skjuta på! Att hålla ifrån sig stressen är viktigare än allt annat! Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Ibland hjälper det att bli riktigt arg. I tisdags fick jag ett utbrott i en telefonsvarare och se det hjälpte och man kunde plötsligt se både att problemet inte var mitt fel och dessutom lösa det smidigt. Innan hade jag pratat med kontaktpersonen flera gånger utan att få hjälp.
    Vad vill jag säga med det? Jo, att du ska svära av bara h-vete!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra idé att svära. Jag fick ett problem löst på det sättet i tisdags. (min kommentar försvann, eller blev anonym där jag beskrev det lite närmare)
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. trafiken, tåg, bussar o dyl är det svårt att göra något åt. att stämma i bäcken är viktigt när det gäller stress

    SvaraRadera
  6. Jag gör som du när jag blir stressad-. bryter av med något helt annat tills andningen sjunker igen. Trevlig tredje advent

    SvaraRadera
  7. Det är inte bara trafiken på vägarna som kan ställa till det. Som vanligt varje år vid den här tiden ställer SJ in en massa tåg... Men som tur är berörs varken du eller jag av det...
    Vad gäller stress så reagerar jag ungefär som du. Eller gör jag? Har alltid varit extremt stresstålig, då stress ju inte leder till nåt, tvärtom.
    Inte roligt att Hemtjänsten inte fungerar. Nu är ju många sjuka just nu, så de har kanske bemanningsproblem. Håller tummarna att det ordnar sig för dig och att din egen "färdtjänstbil" kryar på sig snart. Den kanske inte gillar kylan...

    SvaraRadera