lördag 7 december 2013

Food Junkie

Food Junkie av Mons Kallentoft

"Efter en urspårad kväll på Operakällaren förs Mons Kallentoft till sjukhus. Medan läkarna kämpar för att rädda hans liv ställer han sig frågan: Varför har jag levt mitt liv så här?

Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakkicken, från rykande stånd med gatumat i Bangkok till femstjärniga krogar i New York.

I Food Junkie är gastronomi på liv och död, ett sätt att fly och söka en sanning om sigh själv. Det är en febrig kärlekshistoria, en berättelse om att överleva och försöka hitta hem, trots tillvarons allra mörkaste sidor."

----------------------------------------------

Jag ger upp, Mons Kallentoft och jag fungerar helt enkelt inte alls. Jag försökte först med hans serie med Malin Fors eftersom det är så många som gillar den serien. Men jag insåg ganska fort att jag ogillade Malin Fors så mycket att jag helt enkelt inte orkade läsa mer om henne. När jag då vann den här boken så tyckte jag det var ett perfekt tillfälle att ge Kallentoft en chans till - eftersom Food Junkie handlar om nånting helt annat (inte deckare) så kanske skulle vi kunna komma överens. Men nej, det går bara inte.

Jag gillar mat och matlagning, läser kokböcker bara för nöjes skull och tittar på matlagningsprogram. Men Food Junkie fick mig nästan att må illa och jag tappade definitivt aptiten. På något sätt handlade den inte längre om mat och/eller att njuta av mat utan den var snarare än skrytbok om hur många framstående kockar Kallentoft träffat och hur många topprestauranger han besökt, och sist men inte minst, hur ofantligt mycket pengar han betalt för mat och dryck på dessa lyxrestauranger. Och självklart, hur ovanliga rätter han ätit.
Det är korta, hackiga meningar i rasande tempo. Visst, det handlar ju om hans jakt efter den ultimata kicken, men det här blir för mycket och för negativt för mig, för mig är mat nånting man njuter av .

Så nu får Kallentoft vara för min del, jag ger upp. Hans böcker funkar bara inte för mig.

Food Junkie finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar