torsdag 17 augusti 2017

Helgfrågan vecka 33


Tidigare tog jag en kvällsvila lite då och då, men nu har Dart bestämt att jag ska göra det varje kväll så han kan lägga sig på min mage och ta sig en tupplur där. Men nu är kvällsvilan avklarad så kan jag istället svara på Mias Helgfråga. Frågan idag lyder

Vad tycker du om ljudböcker?
Bonusfråga: Vad jobbar du med?

--------------------

Ljudböcker är nog bra för den som det fungerar för. Jag önskar att de funkade för mig men det gör de inte, det tar inte många sekunder innan jag tappar koncentrationen, börjar tänka på annat och har ljudet mer som ett bakgrundsljud (ungefär som radion, som jag har på hela dagen). Jag är nog lite som en karl - klarar inte av att göra två saker samtidigt.  Och ligger jag ner och lyssnar så somnar jag..

Bonusfrågan: Jag jobbar inte längre, jag är sjukpensionär eller som det heter numera, jag går på sjukersättning sedan många år tillbaka.
Innan pensioneringen arbetade jag administrativt i olika positioner inom ett antal olika branscher, t ex fastighetsförvaltning, reklam,  krigsmateriel, flyget, läkemedel osv osv osv.

15 kommentarer:

  1. visst skulle det vara bra om man kunde lyssna på böcker, men svårt...

    SvaraRadera
  2. Dart är det katten det, klart han vill ha gos.

    SvaraRadera
  3. Kanske är det en vanesak -men när man vant sig är det underbart! På stranden, i bilen ...

    SvaraRadera
  4. I så fall är jag också som en karl :-D

    SvaraRadera
  5. Jag är ganska ljudkänslig och då känns det ju inte så bra att ha en massa prat rätt in i öronen, så det blir lätt bakgrundsbrus för mig också. Men jag försöker vänja mig :)

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte heller bibehålla fokuset när jag försöker lyssna, efter en stund blir det bara brus...

    SvaraRadera
  7. Så synd att du inte kan lyssna på böcker. Det är så härligt på något vis :)

    SvaraRadera
  8. Jag funderar på att lära mig att lyssna på ljudböcker, men jag får se. Trist om det tar mycket ström från telefonen och jag tycker att ljudböcker kan vara dyrt.

    SvaraRadera
  9. Tror också att det kan vara en vanesak med ljudböcker. Bra att börja med något kortare och enklare kanske.

    SvaraRadera
  10. Jag är också hopplös ... Kan inte lyssna på en bok. Kanske går det att träna upp för det vore väldigt praktiskt.

    SvaraRadera
  11. Det kan nog vara en vanesak med ljudböcker, ett tips är att lyssna lite i taget och på något väldigt spännande :)

    SvaraRadera
  12. jag kan lyssna till en riktigt bra uppläsare som läser en riktigt bra bok, men jag läser många fler vanliga böcker

    SvaraRadera
  13. Så länge tiden finns till vanlig läsning så borde det i alla fall inte kännas som ett problem. För min del finns inte alls lika mycket tid för ren läsning så därför är ljudboken bra som komplement.

    SvaraRadera
  14. Det är ju mest en smaksak det där, läsa med ögonen eller med öronen.

    SvaraRadera
  15. När jag har testat ljudböcker så börjar jag alltid tänka på annat och följer inte alls med i boken.

    SvaraRadera