Recension: Simmaren av Joakim Zander

Titel: Simmaren
Serie: Klara Walldéen, del 1
Författare: Joakim Zander
Antal sidor: 388
Hyllvärmare 2017

" En feberhet natt i det tidiga åttiotalets Damaskus lämnar en amerikansk spion sitt nyfödda barn till ett osäkert öde. Det är ett svek han aldrig kan försonas med och han inleder e flykt undan sitt förflutna som kommer att ta honom till Beirut, Afghanistan och Irak. Vart som helst där faran och stressen låter honom tillfälligt glömma.

Trettio år senare. Den svenska EU-juristen Klara Walldéen blir uppsökt av sin före detta pojkvän Mahmoud Shammosh som forskar om krigsförbrytelser. Han behöver hennes hjälp med information han kommit över - hemligstämplad information som mäktiga intressen gör allt för att dölja. Över en natt blir Klara och Mahmoud villebråd i en jakt genom ett vintrigt Europa där gränserna mellan länder blivit lika porösa som de mellan vän och fiende, sanning och lögn, historia och nutid."

-------------------------

Innan jag somnar på kvällen vill jag läsa ett par sidor  ur en bok, oftast en deckare, för att varva ner lite. Det får gärna vara en deckare eller thriller som är "lagom"spännande och intressant så att jag sen kan lägga bort den utan problem efter att ha läst en bit och ändå har full koll på vad som hänt när jag tar upp boken igen nästa kväll. Jag brukar köpa ganska många sådana böcker på loppisar och det var där jag hittade Simmaren, jag tyckte den lät som en perfekt bok att ha på sängbordet.

Det visade sig ganska snabbt att jag trott fel, Simmaren är definitivt inte en bok som man kan slöläsa en stund innan man somnar. Det är högt tempo ända från början, det finns ett par trådar i både nutid och dåtid att hålla koll på, ett antal karaktärer som hänger ihop på olika sätt. Och så politik och internationella agenter som rör sig från land till land. Så här fungerar det inte att slöläsa ett par sidor lite småsömnigt om man ska lyckas hålla ihop det hela man få lov att vara rätt så vaken och engagerad.

Simmaren är en spännande och intressant bok  och jag lär definitivt skaffa och läsa nästa del, Orten, också. Men nu vet jag att inte försöka läsa den i sängen, den ska läsas dagtid i köket när jag är fullt vaken och koncentrerad.

Simmaren finns att köpa hos t ex

CDON Pocket/E-bok