torsdag 24 augusti 2017

Hett i hyllan #106



Det är torsdag och då är det dags för Monikas Hett i hyllan där vi visar upp våra hyllvärmare. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------

Trots att jag fått bort en hel massa hyllvärmare genom att skänka dem till bekanta så finns det mer att ösa ur. Och den här gången fick det bli den här





Heligt blod, helig gral av Michael Baigent, Richard Leigh & Henry Lincoln
Baksedestext:
"Vad döljer sig bakom sägnen omden heliga gral? Författarnas mångåriga jakt på mysteriet förde dem till det tidiga Frankrike, där de fann en intrikat historia om politik och tro som var lika spännande som en thriller. Heligt blod, helig gral berättar om tempelriddarna,  det hemliga sällskapet Prieuré de Sion och dess uppdrag att återge den merovingiska blodslinjen dess politiska makt. Enligt författarna pekar deras upptäckter på att Jesus inte dog på korset utan gifte sig och blev far till barn med en blodslinje som fortfarande existerar, och att kristendomens mest välbevarade hemlighet uppdagades på pergamentrullar i Sydfrankrike för över hundra år sedan."




Den här boken är också ett av mina loppisfynd, troligtvis inköpt före 2012, eller i alla fall innan jag började hålla koll på vad jag köper för böcker och när.
Nu när jag läste baksidestexten så förstår jag ju precis varför jag köpte den här. Jag gillar att läsa fackböcker(eller halvdokumentära böcker) ibland, speciellt när det handlar om nånting så intressant som den här handlar om. En bok om den heliga gralen måste ju vara intressant.
Och jag måste medge att jag blir fortfarande jättesugen på och intresserad av att läsa den här boken, men tyvärr tror jag inte att jag någonsin kkommer att göra det oavsett hur intressant den är. Så den åker nog ner i utrensningslådan.


3 kommentarer:

  1. Det låter inte som en bok för mig :)

    SvaraRadera
  2. Den har jag funderat på att läsa. Det lär nog inte bli av men någon gång så blir det väl kanske så.

    SvaraRadera