onsdag 23 augusti 2017

Recension: Hon som vakar av Caroline Eriksson

Titel: Hon som vakar
Författare: Caroline Eriksson
Antal sidor: 239
Förlag: Bokförlaget Forum

"Författaren Elena har separerat från sin man och isolerat sig i ett lånat radhus. Håglös och med skrivkramp börjar hon iaktta grannfamiljen tvärs över gården. Bakom den prydliga fasaden tycks ett mörkt drama pågå mellan mannen och hustrun. När tonårssonen Leo söker kontakt med Elena får hon direktinsyn i familjen Storms liv och hemligheter. Allt tyder på att något fasansfullt är på väg att ske. Snart är Elena indragen i en vansinnig karusell som snurrar allt snabbare och som hotar att leda till katastrof för både henne och familjen Storm."

------------------

Hon som vakar är den här författarens fjärde bok och eftersom jag läst de tidigare böckerna och gillat dem blev jag väldigt glad över chansen att få läsa även den här boken.

Ett obehag infinner sig direkt när jag börjar läsa och det blir bara värre och värre ju längre in i boken jag kommer. Det där med att iaktta sina grannar, kika på vad de gör och eventuellt också spekulera lite i vad som händer är ju ett väldigt vanligt beteende. Handen på hjärtat, oavsett var och hur man bor har nog de flesta av oss kollat in grannarna lite och tråcklat ihop lite egna teorier om vad det är som händer, utan att egentligen veta så mycket om just den familjen. Och ibland blandar man in lite av det man fått höra av andra (t ex skvaller). Med skammens rodnad på mina kinder måste jag i alla fall medge att jag gör det ibland, vilket egentligen är ganska lätt hänt när man bor i en liten klunga hus där två av grannarna krigat mot varandra i åratal och vi andra bara försökt hålla oss undan från att bli inblandade.

Det är nästan skrämmande lätt att följa Elenas tankegång som blir mer och mer kaotiskt och olycksbådande ju längre över gränsen hon går. Jag försöker såklart gissa mig till vad som kommer att hända och vissa saker lyckas jag med, men det finns en hel del annat som händer som överraskar mig. Och speciellt den där lilla extra knorren på slutet kommer som en total överraskning.

Hon som vakar är en andlöst spännande psykologiskt drama, där spänningen bygger på ett obehag som stiger för varje sida man läser . Eftersom den också handlar om något så vanligt som att observera sina grannar och spekulera om deras liv så blir det lite extra obehagligt och det väcker en del funderingar kring ens eget beteende.  Även om jag tyckt mycket om alla Caroline Erikssons böcker så tycker jag nog att den här är den bästa. Den här hamnar direkt bland Årets favoriter

Mina recensioner av Caroline Erikssons tidigare böcker

Djävulen hjälpte mig
Inga gudar jämte mig