lördag 14 september 2019

Fem en fredag vecka 37: Google

 

Då var det dags för Fem en fredag, anordnat av elisamatilda. Den kom visst upp väldigt sent igår kväll så jag missade den helt, men frågorna går ju att svara på idag också.

-----------------------

Det blir många "djursvar" den här veckan

1. Vilken hushållssyssla tycker du allra minst om?
Lättare att säga vilken hushållssyssla jag gillar, matlagning är nämligen det jag tycker väldigt mycket om att göra. Allt det andra, städning, tvätt osv skulle jag lätt kunna vara utan. Och som tur är så tar maken numera hand om det mesta eftersom jag, sen jag blev handikappad, inte längre kan, rent fysiskt,hålla på med mycket av sånt. Så jag lagar maten och gör det jag fortfarande klarar av och maken tar hand om resten.

2. Vilket kollektivmedel använder du helst inte?
Inget numera, har färdtjänst men åker helst i egen bil som passagerare, det är enklast 

3. Vad är ett ljud du älskar?
Illrarnas "poppande" när de är glada och nöjda.
Poppande ("dooking" på engelska) förekommer i olika tonlägen och skärpa beroende på situation och känslor. Det glada poppandet är nånting jag också blir glad av.


4. Om du skulle måla en tavla av ett motiv du sett från veckan, vad skulle det vara?
En fasan! Vi har en ståtlig, stor fasantupp som kommer och hälsar på lite då och då och honom skulle jag kunna tänka mig att måla av, han är så vacker!

5. Vad är något du lärt dig den här veckan?
Att mina kattpojkar har totalkoll på vad jag gör och blir oroliga om jag gör något som är ovanligt. Jag hade visst börjat snarka (vilket jag i vanliga fall inte gör) i torsdags tidigt på morgonen och pojkarna hade blivit så oroliga att de tvingat upp maken för att gå och se så att det inte var något fel på mig. På kvällen var de fortfarande oroliga och båda hade lagt sig i mitt rum (de sover i vanliga fall hos husse på nätterna)så att de kunde se mig när jag gick och la mig på kvällen.

6 kommentarer:

  1. mysigt med djur, fina bilder, passar sonens katt ibland:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/09/highland-cattle-fem-pa-fredag.html

    SvaraRadera
  2. Men så gulliga missar! Klart att de vakar över sin matte! Och illrarna, hade ingen aning om att de lät så. Det ljudet har nog inte många hört. Min väninnas dotter har illrar och väninnan brukar sköta om den när dottern är bortrest. Måste kolla med henne om de också låter så!

    SvaraRadera
  3. fint att kunna laga mat. det är inte min starkaste gren. inte städning heller för den delen. djur är fantastiska på att avläsa sina människor. illerljudet låter trevligt

    SvaraRadera
  4. Jag skulle gärna vilja ha en iller. Bara älskar ljudet de gör när de är glada :) Men min hund tyckte det var ett mysko ljud. Alldeles konfys, blev hon.

    SvaraRadera
  5. Jag älskar djur och blev glad av att få höra - och se - illerns. Hade inte en aning om att dom kunde låta så där mysigt!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera