lördag 28 september 2019

Recension: Dolken från Tunis av Agatha Christie

Titel: Dolken från Tunis
Originaltitel: The Murder of Roger Ackroyd
Serie: Hercule Poirot
Författare: Agatha Christie
Översättning: Gudrun Ullman
Format: Inbunden
Antal sidor: 299
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"När en änka i byn King's Abbot begår självmord börjar ryktena omedelbart florera. Det ena säger att hon mördat sin make, det andra att hon var utsatt för utpressning - och det tredje att hon hade en affär med den rike Roger Ackroyd.
Dagen efter mördas Roger Ackroyd bakom den låsta dörren till sitt arbetsrum. Hercule Poirot kallas in och mysteriet tätnar - till dess att den nypensionerade belgiske detektiven avslöjar en avgörande detalj som endast hans små grå celler noterat."

------------------------
Agatha Christie och när nu Bookmark ger ut nyutgåvor av böckerna så kände jag mig nästan tvungen att läsa dem.

Jag har haft en Agatha Christie-period en gång för ganska länge sedan och läste då en del av böckerna på svenska och en del på engelska, då emellanåt har det varit lite knivigt att veta i förväg om jag läst boken eller inte. Att jag läst Dolken från Tunis tidigare kom jag faktiskt inte på förräns jag läste den engelska titeln.

Den här boken är skriven gavs ut första gången 1926 (på svenska 1927) och  utsågs till bästa kriminalroman genom tiderna av brittiska Crime Writers' Association för ett par år sedan och det är den definitivt  förtjänt av. Här är det min favorit bland Christies karaktärer, Hercule Poirot,  som är huvudpersonen och han är precis som vanligt självsäker, egenkär och smått pompös och som låter sina "grå celler" arbeta och lösa mordgåtan.

Dolken från Tunis är en klassisk pusseldeckare och en typisk Christiedeckare där man inte fokuserar på våld och mord utan där det viktiga är karaktärerna och den kluriga intrigen.
De här böckerna är så läsvärda och jag tycker nog att läser man böcker och speciellt deckare så är minst en Christiedeckare ett definitivt måste!

Tack Bookmark förlag för rec.exet!


Mer info om Agatha Christies och hennes böcker finns på hennes officiella websida

Andra böcker av Agatha Christie jag recenserat här på bloggen

Mord i Mesopotamien
4.50 från Paddington
Fem små grisar
Döden på Nilen
Badortsmysteriet 
Konstiga huset
Par i brott

Recensioner av Poirot-böcker av andra Sophie Hannah

Ett delat mysterium
Monogrammorden
Stängd kista av Sophie Hannah

Dolken från Tunis finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar