onsdag 11 september 2019

Recension: Luftburen av Susanne Boll

Titel: Luftburen
Serie: Vera Lilja, del 2
Författare: Susanne Boll
Format: Inbunden
Antal sidor: 286
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"Vårstockholm är stekande hett, men idyllen skakas av en serie bestialiska mord. Den erfarna och ibland okonventionella psykologen Vera Lilja hjälper sin gode vän vid polisen, Kenneth Karlsson, att rina in mördaren i hopp om att förekomma nästa attack.
Samtidigt brottas Vera med att reparera sin och kärleken Alexios relation, och försöker dessutom återknyta kontakten med sin vuxna son Patrik som hon övergav när han endast var några månader gammal.
Medan Veras eget liv vänds upp och ner i den bedövande hettan står utredningen och stampar, och de mörka molnen vid horisonten ger inget hopp om ett förlösande regn."

-----------------

Luftburen är andra delen i serien om psykologen Vera Lilja. Jag läste första delen, Eldsystrar (länk till recensionen finns längre ner på sidan) i våras ochj gillade den så jag blev riktigt glad när den här boken dök upp i brevlådan.

Det är alltid roligt när handlingen i en bok utspelar sig på ställen som man känner till och det gör det här. Eftersom jag bodde i Sundbyberg en gång i tiden så åkte man till eller förbi Ängby lite då och då och jag kan alltså relatera lite till en del miljöbeskrivningar i boken. På något sätt kommer man nästan bättre in i handlingen när man kan "se" omgivningen framför sig.

Även i den här boken är persongalleriet fullt av trovärdiga "vanliga" människor. Att sen Veras älskare sedan många år visar sig vara lite annorlunda än vad Vera trott är inte heller något som stör, snarare är det undantaget som bekräftar regeln. Att Vera inte låter sig nedslås utan studsar tillbaka är något jag hade förväntat mig, för nu känns det som att jag känner henne tillräckligt väl för att veta hur hon reagerar på olika situationer.

Luftburen är en perfekt blandning av relations- och kriminalroman, där relationerna mellan de olika karaktärerna väger lika tungt som själva kriminalberättelsen. Den är välskriven, lättläst och underhållande utan alltför mycket blod och våld. Jag tycker mycket om de här böckerna med Vera Lilja och vill väldigt gärna läsa fler böcker med henne.

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Susanne Bolls websida


Min recension av första delen i serien

Eldsystrar

Luftburen finns att köpa hos t ex

Adibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar