lördag 21 september 2019

Recension: The Mars Room av Rachel Kushner

Titel: The Mars Room
Originaltitel: The Mars Room
Författare: Rachel Kushner
Översättning:Ylva Mörk
Format: Inbunden
Antal sidor: 347
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"The Mars Room är namnet på strippklubben där Romy arbetade för att försörja sig, och där mannen hon dödat gjorde henne till sin.
Nu avtjänar hon dubbla livstidsstraff på en högsäkerhetsanstalt. Det är en hård, sjuk och skitig tillvaro - men ännu hårdare är att hon inte får träffa sin son, som hon förlorat vårdnaden om för att ha försökt skydda.
Med osentimental skärpa och dräpande humor skildrar Rachel Kushner makt och vanmakt på ett sätt som får Romy och personerna som flankerar hennes liv att krypa under huden. Tillsammans med inslag ur Unabombarens perspektiv blir det en svidande kommentar till hur samhället skapar sina skyldiga."

---------------------

Jag blev direkt intresserad av den här boken när jag läste baksidestexten, den lät somen bok som jag skulle gilla och förlaget skickade den till mig.

Det som jag först och främst tänkte på när jag läste den här boken var de dokumentärer jag sett från amerikanska fängelser där livet inte är lätt utan det handlar bara om att överleva. The Mars Room visar också på ett rättssystem där alla inte är lika värda utan där dina chanser helt hänger på vad du har för bakgrund. Den värld Romy lever i, både i frihet och i fängelset är mörkt, skitigt, och hårt. Hon är dömd till två livsstidsdomar för mord och hon var egentligen dömd redan i förväg på grund av den hon är. Trots allt det mörka så har författaren ändå lyckats klämma in lite humor i boken som små ljusglimtar i mörkret.

Rachel Kushner berättar på ett avskalat, hårt och skoningslöst sätt om Romys liv och öde. Det visar samtidigt på orättvisorna i det amerikanska rättssystemet och får mig att bli kräkfärdig av ilska.

The Mars Room har blivit Man Booker-finalist, nominerats till Andrew Carnegie-medalj och Goodreafs Choice Awards och kommit till final i National Book Critics Circle samt vunnit det franska Prix Médicis étranger.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bookmark förlag för rec.exet!



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Rachel Kushners websida

The Mars Room finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden





1 kommentar:

  1. Gillade du den? Jag trodde den skulle passa mig men det gjorde den inte alls.

    SvaraRadera