söndag 15 september 2019

Recension: Den falska profeten av Håkan Östlundh

Titel: Den falska profeten
Serie: Profeten, del 2
Författare: Håkan Östlundh
Format: Inbunden
Antal sidor: 343 sid
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Nyopererad efter skottskadan och med ett nytt utseende rekryteras Elias för att infiltrera Eric Hands och hans ljusskygga affärsimperium.
Elias är nu Tom White, kodnamn Profeten. Han är en villig agent på jakt efter rättvisa och hämnd för sin mördade pappa. Frågan är bara om hans uppdragsgivare har samma agenda.
Arbetet blir allt farligare och alltmer moraliskt tvivelaktigt. Det krävande uppdraget fångar honom i en mental tryckkokare utan möjlighet att komma undan."

-------------------------

Den falska profeten är andra delen i Håkan Östlundhs trilogi om undercoveragenten Profeten. Jag läste första delen, Profetens vinter (länk till recensionen finns längre ner på sidan), för ett år sedan och gillade den så jag ville såklart fortsätta följa serien.

Jag tyckte ju bra om den första delen så mina förväntningar var såklart mycket högre den här gången. Den falska profeten börjar i ett mycket lugnare tempo där fokuset ligger på Elias/Tom Whites undercoverarbete, men så småningom börjar det hända saker. Och när det väl börjar hända så skruvas tempot upp inte bara ett hack, utan flera på en gång och sen är det full action igen.

Det märks också en klar skillnad på Elias personlighet mot tidigare. Han var (med tonvikt på var) ganska naiv och oerfaren men det märks att han nu sett och upplevt mer och är inte längre lika godtrogen som tidigare och blir inte lika ställd i olika situationer. På ett sätt har nog ändå förändringen från naiv student till erfaren, smått cynisk agent gått lite väl fort, det känns som om det är en helt annan person det handlar om den här gången. Men, men, i böckernas värld är ju allt möjligt och tiden och livet i böckerna går inte alltid i samma takt som i det verkliga livet.

Den här boken är en sträckläsningsbok som är svår att släppa när man väl kommit igång. Den falska profeten är en välskriven, spännande och lättläst spänningsroman som får mig att längta efter nästa del i trilogin så jag får reda på hur det går för Profeten. Jag ser verkligen fram emot tredje och sista delen i den här trilogin.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Min recension av första delen i trilogin

Profetens vinter

Mer info om författaren och hans böcker finns på Håkan Östlundhs websida

Den falska profeten finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar