måndag 2 september 2019

Recension: Fångar i Luxor av Michael Wiander

Titel: Fångar i Luxor
Serie: Dexter Olssons äventyr, del 3
Författare: Michael Wiander
Format: Kartonnage
Antal sidor: 783
Förlag: Stevali Sales
Recensionsexemplar

"Dexter är på rymmen och vägrar återvända till skolan. Motståndsrörelsen har kallat till videokonferens på Mauritius, plan Delta är iscensatt och en tuff kamp väntar. Kostroffs nya raketuppskjutning på Zanzibar ska stoppas och superreaktorn i Egypten måste aktiveras. Elsa och morfar försöker samtidigt övertala Dexter att åka hem till Stockholm, men äventyret fortsätter till Kairos pyramider och Luxor. Allt går dock inte som planerat... En ny karaktär vid namn Julia dyker plötsligt upp och vänder upp och ner på hela äventyret...!"

----------------------

Fångar i Luxor är tredje tegelstenen i Dexters äventyr-serien och den här boken är ännu tjockare än de två tidigare delarna (länk till recensionerna av dem finns längre ner på sidan).


Precis som i de tidigare delarna spränger handlingen igång som en  raket och det är fullt ös, medvetslös ända från första sidan, Dexter & Co har fullt upp med att hinna med allt de ska göra.

När det gäller karaktärerna skiftar min favorit lite från bok till bok, i den här boken är det Tomas, som sprutar ur sig en massa fakta så fort han får tillfälle, som jag har ett gott öga till. Jag blir så full i skratt av hans utläggningar som de andra emellanåt blir lite less på för jag tror de flesta har någon gång träffat på en person som helt enkelt inte kan låta bli att dela med sig av allt hen vet oavsett om någon vill eller inte vill höra på.
Det dyker upp en ny karaktär i den här boken också och det är också en tjej, Julia Kostrova. Det som gör den nya karaktären lite extra rolig och intressant är att den är resultatet av en tävling där man skulle skicka in förslag på ny karaktär och Julia Kostrova är alltså det vinnande bidraget.

Det här med tävlingar och annat kring Dexter Olssons äventyr är något som är roligt och jag tror det engagerar bokens läsare lite extra att få vara med om tävlingar där de vet att det de tar fram kanske kan dyka upp i nästa del i serien. I den här boken finns Dexters uppfinningstävling och jag tror att det nog blir många som kommer att skicka in bidrag till den tävlingen. Det ska bli spännande att se vilken uppfinning det är som dyker upp i nästa del i serien!

Det går helt enkelt inte att värja sig mot Dexter Olssons äventyr, jag tycker mer och mer om den här serien för varje del jag läser och jag är nog definitivt inte den enda, den är ju faktiskt lika rolig att läsa för både barn/unga och vuxna.

Tack Michael Wiander för rec.exet!

Dexter Olssons egen websida finns HÄR 
Mer om författaren och hans böcker finns HÄR


Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Del 1: Morfars hemlighet
Del 2: Flykten till Vulkanön

Fångar i Luxor finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok
Bokus Kartonnage/E-bok
CDON Kartonnage




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar