onsdag 4 september 2019

Recension: Kärlekens väv av Ahdaf Soueif

Titel: Kärlekens väv
Originaltitel: The Map of Love
Författare: Ahdaf Soueif
Översättning: Astrid Ericson Bahari
Format: Pocket
Antal sidor: 500
Förlag: Alhambra förlag/Månpocket
Hyllvärmare 2019

"Lady Anna Winterbourne reser till Egypten år 1900, då hon nyligen blivit änka. Där möter hon Sharif Pasha al-Baroudi, en egyptisk nationalist av börd. De blir förälskade i varandra, dock med viss änslan. Kan en sån kärlek överleva? De gifter sig, me kommer Anna att kunna bli en österländsk hustru?Kommer Sharif att vänja sig vid hennes engelskhet?
Isabel Parkman är en frånskild amerikanska ' släkting till Anna och Sharif. 1997 träffar hon Omar al-Ghamrawi och blir kär. Han är en egyptier som bor i New york och som också har blodsband till Anna och Sharif. Isabel beslutar sig för att göra en resa till Egypten. hon är på jakt efter svaret på frågor som hon knappt hunnit ställa. Med sig har hon en gammal familjekoffert, en koffert som bär minnen från Anna och Sharif.
De två kärlekshistorierna vävs - trots 100 års avstånd - samman till en. Mycket har förändrats, annat består. Dagens Egypten har fötts ur gårdagens. Släktskap är mer än bara en familjeangelägenhet."

-----------------
Det här är en av mina hyllvärmare som jag köpte 2013 och som stått oläst i bokhyllan sedan dess. Jag försöker ju läsa även sånt som stått länge i bokhyllan och nu var det dags för den här.

Jag köpte den nog eftersom den enligt baksidestexten verkligen kändes som en bok för mig och ganska perfekt att läsa i sängen innan det är dags att sova. Jag hade alltså vissa förväntningar på boken, framför allt så förväntade jag att den skulle vara lättläst, tyvärr blev jag väldigt besviken.
Berättelsen är uppdelad i en dåtid runt 1900 och en nutid 1997 men i boken slingrar sig de två trådarna om varandra på ett sätt som gör att jag emellanåt tappade bort mig och blev osäker på vilken tidsperiod jag läste om. Persongalleriet var minst sagt omfattande, det är en myriad av karaktärer i de två berättelserna och det är svårt att hålla reda på vart alla hör och vilken koppling de har till huvudpersonerna. Det blev alltså en hel del bläddrande tillbaka i boken för att kolla sådant i början, sen orkade jag inte hålla på med det utan fortsatte bara att läsa, trots att jag ibland blev osäker på var någon hörde hemma.

Hittills har jag ofta tyckt om detaljrika texter (till en viss gräns, det får inte bli för mycket heller), men här blev det faktiskt lite för mycket av den varan. Något som jag faktiskt inte heller uppskattade i den här boken var breven i kursiv stil som fanns lite här och där.
Det var alltså en hel del med den här boken som inte riktigt fungerade för mig, i alla fall just nu.
Just den här boken har nominerats till Booker-priset när den utkom i Storbritannien och den har översatts till ett tjugotal språk, men för mig fungerade den inte. Kanske hade boken fungerat bättre vid något annat tillfälle men definitivt inte som sängläsning utan som nånting jag läser på dagen då jag orkar koncentrera mig bättre, i sängen vill jag ha mer lättläst och okomplicerad läsning.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Ahdaf Soueifs websida

Kärlekens väv finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar