söndag 14 april 2024

En smakebit på söndagen vecka 15: Avgrunden av Margit Sandemo

 

På söndagarna bjuder bloggare på smakbitar ur böcker de läser i Smakbit på söndagen, som anordnas av Astridterese med bloggen Betraktninger

Idag bjuder jag på en smakbit ur Avgrunden av Margit Sandemo, sidan 5

"I trädens kronor dånade en tung koral. Det brusade och mumlade, i en djup ton som n kör av munkar i en jättelik katedral, dystert mässande om sorg och olyckor. Tallarna svepte i stormen och böjde sig med knakande, gnisslande grenar. En blek höstmåne gled då och då fram bakom jagande moln.
Sol skrattade, där hon sprang genom skogen. Det våldsamma vädret gav genklang i henne, hon blev som berusad av det.
Hon var vuxen nu, och fri, fri som stormen som rasade genom trädkronorna. I handen höll hon Hannas knyte, som hon fått av Tengel, höll det hårt mot sitt bröst. Tidigare på dagen hade hon tagit farväl av dem alla hemma på Lindallén. "






9 kommentarer:

  1. Någon gång vill jag läsa serien.

    SvaraRadera
  2. Många har ju läst och gillat den mastodontserien. Jag har nog aldrig känt mig lockad.

    SvaraRadera
  3. Egentligen är det konstigt att jag aldrig läste den här serien i tonåren när jag läste liknande litteratur.

    SvaraRadera
  4. Det var en poetisk text. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Har läst hela serien minst tre gånger men vissa delar fler gånger. Den hä boken har jag läst säkert 8 ggr.

    SvaraRadera
  6. har evt en del i hyllan. tänkte vid någon tidpunkt att jag skulle testa. men det har aldrig blivit av. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Jeg har nettopp lest Solens Sønn og tenkte om jeg måtte lese Isfolket først, før jeg leste den. Men jeg har lest Isfolket en HAUG ganger, så jeg tror nok jeg husker historien :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Jag har läst hela serien två gånger, nu var det nog minst tjugo år sedan senast. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. Har aldrig läst Sandemo men hon är verkligen poppis!

    SvaraRadera