torsdag 11 april 2024

Helgfrågan vecka 15: Dialekt

 

Just nu längtar jag i hela kroppen efter att få lägga mig i sängen igen. Dagen har varit precis så underbar som alla mina spa-dagar (het dusch, helkroppsinsmorning med mjukgörande creme, eftermiddagstupplur) och nu när jag ätit middag så orkar jag inte göra så mycket mer än spela lite dataspel innan det är dags att lägga sig. Men först måste jag ju svara på Mias Helgfråga, som lyder

  Har du läst böcker där dialekter eller regionala variationer i språket spelar en viktig roll? Hur påverkar det din läsupplevelse?

Det har jag, ganska många t o m. Några exempel är

Jana Kipposviten av Karin Smirnoff
Ett alldeles eget språk  och sätt at uttrycka sig på  som förstärker faktiskt upplevelsen när man läser boken 

Okänd soldat av Väinö Linna
En del av karaktärerna pratar finlandssvenska, i originalutgåvan på finska är det också olika dialekter, dvs människor från olika delar av landet som alla har sin dialekt. 

2 kommentarer: