fredag 12 april 2024

Recension: Den siste Hamarsman av Ronnie G. Lundin

Titel: Den siste Hamarsman
Författare: Ronnie G. Lundin
Antal sidor: 351
Recensionsexemplar* (*Se Om)

"Lars Hamars, ägare till gården Hamars på Fårö sitter vid sin mors dödsbädd. De har i hela livet varit i huven på varandra och när hon dr börjar hon visa sig för honom i drömmar och syner. Skatterna tynger efter det svenska övertagandet av Gotland och det blir inte bättre när Danmark återerövrar Gotland under några år. Häxprocesserna når även Fårö och goda vännen Hans Verkas fru Elin är nära att dras in i dem.

Lars retar sig på sonen David som aldrig verkar bli vuxen och inte heller vill gifta sig. Dottern Lill-Anna gifter sig med grannens Christoffer, en händelse mellan David och Christoffer gör relationen mellan dem frostig. När till sist David gifter sig andas Lars och hustrun Anna ut. Men då hopas olyckorna över gården. Missväxt och nöd gör att kungens män måste reformera skattesystmet på Gotland. Sker det i tid eller kommer den anrika gården Hamars att gå under, som flera andra gårdar redan har gjort?"

---------------------------------------
Jag har recenserat några av den här författarens böcker tidigare (länkar till de recensionerna finns längre ner i inlägget)  och fick nu förfrågan om jag också ville läsa den här. Och självklart ville jag det, det är alltid intressant att läsa böcker av författare som skriver om platser de känner väl till och brinner för. Och det gör Ronnie G. Lundin med bravur.

Förutom det brinnande kunnigheten och intresset för Fårö är en av Lundins starka sidor hans personbeskrivningar och relationer. Karaktärerna i berättelsen blir snabbt ens vänner som man hela tiden vill veta mer om och som man engagerar sig med.

Den siste Hamarsman är lättläst  men man märker snabbt att det ligger massor med research och kunskap bakom och att den är historiskt korrekt.
Jag hoppas verkligen att fler upptäcker Ronnie G. Lundins böcker så de kan ta del av Fårös spännande historia!

Tack Ronnie G. Lundin för rec.exet!